fbpx

Vitaminpótlás gyermekeknek – Mikor jön el a multivitaminok ideje?

Óvó tekintettel figyeljük gyermekeink minden lépését. Egészségtudatos életmóddal már a magzati korban sokat tehetünk gyermekünk egészséges fejlődéséért. Jobban figyelünk a megfelelő minőségű és mennyiségű táplálék fogyasztására, a fizikai aktivitásra, a kellő mennyiségű alvásra, valamint a nyugodt és stresszmentes légkör megteremtésére. Ez mind hozzájárul egészségünkhöz, életminőségünk növeléséhez. Vajon mit tehetünk, ha úgy érezzük, egy kis támogatásra szorul gyermekünk egészsége? A megfelelő vitamin-, ásványi anyag- és nyomelem pótlása már a terhesség időszakában is kiemelten fontos, s az azt követő években is szükség lehet rájuk.

Vitaminpótlás csecsemő és kisgyermekkorban

Nem ritka, hogy az anyatejes tápláláson kívül, illetve a későbbi időszakban is a változatos étrenden felül szükségét érezzük az étrend-kiegészítők, tápszerek alkalmazásának. Ezek a termékek segítenek abban, hogy a gyermekek napi vitamin- és ásványi anyag szükségleteit fedezzék, természetes módon támogassák a gyermekek immunrendszerét, biztosítsák a megfelelő fejlődéshez szükséges tápanyagokat, illetve akár a bélflóra egyensúlyban tartásához is hozzájárulhatnak.

Az egyik legfontosabb vitamin, mely pótlásra szorul, különösen az őszi-téli, kevéssé napfényes időszakban, a D3-vitamin. A D3-vitamin elsődleges forrása a bőrt érő napsugárzás UV-B spektruma, emellett táplálékkal is hozzájutunk bizonyos mennyiségű D-vitaminhoz, ez viszont sajnos nem fedezi minden esetben a napi szükségletet.

A megfelelő D3-vitamin mennyiség nélkülözhetetlen a csontrendszer egészséges fejlődéséhez. A gyermekkori D-vitamin hiányos állapot a csonttömeg nem megfelelő kialakulását, azaz lágy csontokat eredményezhet, ennek következtében pedig az angolkór kialakulásának kockázata nő.

 

A D3-vitamin, kalciummal együtt, fontos szerepet játszik a csontok és fogak megfelelő fejlődésében, az izomzat működésében, továbbá jelentős szerepe van az immunrendszer működésében is. Ezen túl D-vitamin szükséges a vér kalcium szintjének megfelelő értékek közt tartásához. D-vitamin hiányban a csontok szerkezete megváltozik, porózusabbá, törékenyebbé válnak.

Várandósság során is figyelnünk kell a D-vitamin pótlására, ugyanis ebben az időszakban a D-vitamin hiány kockázata nagy. Kismamáknak legalább napi 2000NE D3-vitamin bevitele javasolt. Magzati korban a D-vitamin ellátottság az anya D-vitamin vér szintjével arányos.

 

Csecsemőkorban kiemelten fontos a D-vitamin pótlás, ugyanis az anyatej rendkívül szegény D-vitaminban. Ezt étrend-kiegészítő cseppek, oldatok segítségével tehetjük meg, hiszen a tabletták, kapszulák adása nehézkes csecsemő, illetve kisgyermek korban. Csecsemőkortól kezdődően 1 éves korig napi 400NE egység D-vitamin fogyasztása javasolt.

Gyermekkorban, 1 és 6 éves kor között 600-2000NE alkalmazható biztonságosan, serdülőkorban, illetve felnőtt korban pedig a napi 1000-2000NE ajánlott, de akár a napi 4000NE is szükségessé válhat, ez a mennyiség még biztonsággal alkalmazható, de gyermekeknek ennél többet nem ajánlunk.

A D3-vitamin zsírban oldódó vitamin, ez azt jelenti, hogy a zsírszövetek raktározni tudják. Túladagolása lehetséges, viszont csak szélsőséges esetekben fordulhat elő, napi 40.000NE feletti, tartós adagolás esetén észlelhető. Az étrend-kiegészítőkön szerepelő alkalmazási előírások pontos betartásával ez könnyen elkerülhető. Sose felejtsük elolvasni a dobozon található adagolási utasításokat, különösen folyékony készítmények esetén legyünk fokozottan figyelmesek! Bizonytalanság esetén pedig fordulj orvosodhoz vagy gyógyszerészedhez!

Milyen hiánybetegségek fordulhatnak még elő ebben a korai életszakaszban?

Csecsemő- és kisgyermekkorban az egyik leggyakrabban előforduló hiányállapot a vashiány, ami az intenzív fejlődéssel, növekedéssel magyarázható. 6 hónapos kortól fokozottabb a vas igény, érdemes étrend-kiegészítőkkel segíteni ennek pótlását.

A vashiány vérszegénységet okozhat. Ennek egyik legárulkodóbb tünete az étvágytalanság, fáradékonyság.

A vasnak nem csak a vérképzésben van nélkülözhetetlen szerepe, hanem az agy és az idegrendszer fejlődésében is. Ezért is fontos, hogy figyeljünk ennek a mikrotápanyagnak a pótlására. Az újszülött szervezetében megtalálható vasmennyiség 80%-a a magzati fejlődés utolsó szakaszában halmozódik fel a szövetekben. Ebből adódóan a koraszülött kisbabák fokozottan veszélyeztetettek vashiányos állapotok kialakulásának szempontjából. Továbbá az anya szervezetének vaskapacitása is jelentős szerepet játszik a magzati vas-raktárak kialakulásában, születési időtől függetlenül. Tehát, mind az anya, mind a baba esetén érdemes kellő figyelmet fordítani a vaspótlásra! Az anyatej egyébként kiváló vas forrás, a benne lévő vas biológiai hasznosulása kiváló, kis koncentrációja ellenére.

A kisgyermekkori vashiány a vashiányos vérszegénységen túl kognitív és viselkedési zavarokat eredményezhet. Pótlásának mértéke függ a kisbaba súlyától. Vaspótlás esetén mindig kérjünk tanácsot gyermekorvosunktól.

Mely egyéb vitaminok fontosak gyermekkorban?

Ahogyan cseperedik gyermekünk, egyre szélesebb választék tárul elé az elfogyasztható ételeket illetően. Az erős fűszerezésű fogásokkal óvatosan kell bánni, de már azt ehetik, amit a nagyok. Az évek előrehaladásával csemeténk megtapasztalja a hozzá hasonló korúak csoportos társaságát. Ezzel együtt érkeznek a megfázások, influenzák, gyulladások, azaz a vírusos és bakteriális fertőzések. A szervezet egyszerre fejlődik és áll ellen a környezet támadásainak. Ilyenkor fontos megtámogatni a gyermekünk védekezőképességét, az immunrendszert.

Az A-vitamin részt vesz az immunrendszer megfelelő működésében, valamint kiemelt szerepe van a látás támogatásában. Emellett segíti a sejtek növekedését és kulcsfontosságú a szív, a tüdő, a vese és egyéb szervek fejlődésében. Fontos azonban, hogy terhesség során különösen figyeljük arra, hogy a napi megengedett határérték 3000 mikrogramm. Ennek meghaladása magzati károsodáshoz vezethet.

A B-vitaminok csoportja talán az egyik legjobban ismert vitamin. Vízoldékony vitaminok, e csoportba tartozik a B1, B2, B6, B12-vitamin, valamint a niacin, a pantoténsav és a folsav is. Általánosságban elmondható, hogy az idegrendszer támogatásában vesznek részt, valamint különböző anyagcserefolyamatokban játszanak fontos szerepet. Csökkentik a fáradékonyságot, segítik a pszichés funkciókat. A B12-vitamin (más néven cianokobalamin) nélkülözhetetlen a vörösvértestek képzéséhez, pótlása gyakran indokolt, különösen, ha étrendi megszorításokat alkalmazunk, például vegetáriánus vagy vegán életmódot követünk.

A C-vitamin áldásos hatásait Szentgyörgyi Albert óta mindenki jól ismeri. A megfázásos időszakokban szinte autómatikusan nyúlunk érte. Ezt nagyon helyesen is tesszük, hiszen a C-vitamin hozzájárul az immunrendszer megfelelő működéséhez, antioxidáns hatású. Emellett viszont segíti a kollagén termelődést is, ami nélkülözhetetlen az egészséges csontok, porcok és bőr fenntartásához, de még az íny egészségéhez is hozzájárul! A B-vitaminokhoz hasonlóan, a C-vitamin is segíti a pszichés és az idegrendszeri funkciókat. Előfordulhat, hogy természetes táplálékforrásból nem tudjuk fedezni a napi szükséges beviteli értéket, ebben az esetben a változatos, zöldségekben és gyümölcsökben gazdag étrend mellé javasolt étrend-kiegészítővel tudjuk megtámogatni gyermekünk szervezetét.  Ha bármely évszakban hozzáférhető természetes C-vitamin forrást keresel, leghasznosabb segítőid az acerola, a csipkebogyó és a homoktövis készítmények lesznek.

Az E-vitamin védi a sejteket az oxidatív stresszel szemben, a cink pedig a csontok, a haj, a bőr, a köröm felépítésében, illetve a szem egészségében, az immunrendszer normál működésében játszik szerepet. A pajzsmirigy fejlődése, később normál működése szempontjából fontos nyomelemek a jód és a szeléni

Mikor jön el a multivitaminok ideje?

Saját és gyermekünk vitaminpótlása érdekében első sorban a helyes, vegyes táplálkozást kell szem előtt tartanunk, de eljöhet olyan időszakok, amikor nem árt egy kis külső segítség. Amint feljebb láttuk, már a magzati fejlődés idején is gondolni kell a vitaminok fontosságára, ez nem változik sem csecsemőkorban, vagy kisgyermekkorban és a serdülő évek alatt sem. Emellett nagyobb odafigyelést jelent a kora őszi, óvoda- vagy iskolakezdési időszak, de gondoljunk a kiemelt vitaminpótlásra a tavaszi hónapok elején is! A változékony időjárás nem kedvez immunrendszerünk számára. Nem csak a vitaminpótlás, a megfelelő öltözködés is fontos, figyeljünk erre! A napsütéses órák számának csökkenésével a D-vitamin pótlás kiemelt szerepet kap, valamint a baktérium-, vírusfertőzések is gyakoribbak ezekben a hónapokban, mind az időjárás, mind a közösségi együttlétek apropóján.

Ne feledkezzünk meg arról sem, amikor gyermekünk a válogatós korszakát éli! Sok jó tipp, ügyes praktika szerepel a gyermek pszichológia tárházában ennek az időszaknak az átvészelésére, mindeközben viszont fontos gondoskodni nap, mint nap a szükséges vitaminok, ásványi anyagok és nyomelemek megfelelő beviteléről. Ebben az esetben nagy segítséget nyújthatnak a jóízű multivitamin rágótabletták. A finom íz miatt szívesen rágcsálják még a legválogatósabb gyerekek is, viszont fontos tudniuk, hogy nem édességet, gumicukrot kapnak, ezért nem ehetnek belőle kedvük szerinti mennyiséget, bármilyen finomak is! A vitamin pótlásra szolgáló étrend-kiegészítőket gyermekektől távol, elzártan tartsuk, csakúgy, mint a gyógyszereket. Az adagolásnál minden esetben vegyük figyelembe a termék csomagolásán szereplő tájékoztatót, vagy az orvos, illetve gyógyszerész útmutatását.

Megosztás itt: facebook
Facebook