Sápadtság, hajhullás és állandó fáradtság: ismerd fel a vashiány jellemző tüneteit!

Írta: bioextra |
vashiány

Stresszes időszak vagy vashiány? Nem mindegy!

A vashiány egy világszerte minden harmadik embert érintő népbetegség, ami azért ennyire elterjedt, mert vasszegény a táplálkozásunk. A vashiány sajnos egy jelentősen aluldiagnosztizált állapotnak számít a népesség körében.  A vas elengedhetetlen szerepet játszik a szervezet egészséges működésében és a megfelelő immunrendszer fenntartásában. Különösen fontos, hogy még mielőtt kialakulhatna súlyosabb vérszegénységet jelentő állapot, felismerjük a vashiányra utaló jeleket, tüneteket, és tisztában legyünk a megelőzés fontosságával.

Sok esetben a stresszes életmódnak tudjuk be a vashiányra jellemző rendkívüli fáradtságot, enerváltságot, “szétesett vagyok” – érzést, pedig a valóság az, hogy a szervezet vasraktárai annyira lemerültek, hogy emiatt kevesebb oxigén jut a szövetekhez, csökken a vér oxigénszállító elemeinek mennyisége és mérete, így a szervezet folyamatos energiahiányban szenved.

Szerencsére tehetünk ellene!

A vashiány jellemző tünetei

  • sápadtság
  • fáradékonyság
  • alvászavar
  • fizikai és szellemi aktivitás csökkenése
  • erőteljes hajhullás
  • szívdobogás érzet
  • gyakori fejfájás

Ha a hosszan fennálló fáradtság érzetre legtöbbször nem tudunk ésszerű magyarázattal szolgálni, ha napjaink a szokásos ritmusban zajlanak, mégis levertek vagyunk, akkor joggal gyanakodhatunk vashiányra, a felsoroltak ugyanis mind a vashiány tünetei. 

Sajnos ebben az esetben már reggel is fáradtan indul a nap, úgy érezzük, nem tudjuk kellően kipihenni magunkat az éjszaka során és egész nap energiahiánnyal küszködünk. Sőt, akár fejfájásra, koncentrációs nehézségekre is panaszkodhatunk.

A vashiány nem ritkaság, a modern társadalom jelentős hányada küzd vele időről- időre. A rohanó életmód, a nem megfelelő táplálkozás, a dohányzás hozzájárulhat a vas raktárak kimerüléséhez, azonban egyes állapotok fokozott szerepet játszanak ennek előidézésében.

Mikor van szükségünk fokozott vasbevitelre?

Ilyen állapot például a serdülőkor, hiszen a hirtelen növekedés is fokozza a szervezet vasszükségletét, a terhesség és a szoptatás időszaka, de az étrendi korlátozások, például vegán vagy vegetáriánus táplálkozás, a gyakori és megerőltető testedzés során is emelkedik a szervezet vasigénye. Mindezeken túl ki kell emelnünk, hogy a hölgyeknek több vasra van szükségük naponta, mint a férfiaknak. A vérvesztéses állapotok szintén nagy mértékben csökkentik a szervezet vasraktárait, ám nem csak a sérülések okozta vérvesztésre kell gondolni, hanem a havi menstruációs ciklus is ilyen rizikóval jár, illetve az aranyér, nyombélfekély vagy a vastagbélrák. Azoknak a nőknek, akiknek erősebb a menzesze, különösen ajánlott emelni a napi vas fogyasztás mennyiségét. A menopauza beálltával a nők napi vasigénye is csökken.

A férfiak vasszükséglete napi 1 mg, a nőké viszont ennek majdnem duplája, napi 1,5-2 mg, terhesség esetén viszont a női szervezetnek napi 3 mg vasra is szüksége van! Mivel a táplálékkal bevitt vas felszívódása sajnos sokszor elégtelen, s csupán a bevitt mennyiség kb. 10%-a szívódik fel, így férfiaknak a napi ajánlott beviteli mennyiség 10 mg, nőknek 15-20 mg naponta.

Vashiány és táplálkozás

A vas természetes forrása elsősorban a vörös húsok, a máj, illetve egyéb belsőségek és a tojássárgája tartalmaz, ezekből az élelmiszerekből a szervezet könnyen tudja hasznosítani a benne található vasat. A hús- vagy állati eredetű termékektől mentes diétát folytató egyének viszont nehezebb helyzetben vannak, mert habár a szezámmag, lenmag, a hüvelyesek és a tökmag is tartalmaz vasat, a növényi eredetű táplálékokból gyengébben hasznosul ez a fontos nyomelem. Ha talán már a nyári bikiniszezonra készülve a tavaszt fogyókúrázással kezded, akkor is érdemes gondoskodni a megfelelő mennyiségű vas beviteléről, ugyanis ebben az esetben is könnyen alakulhat ki vashiány.

Vashiányos vérszegénység

A vashiány elsősorban vashiányos vérszegénységet eredményez. Ennek hátterében az áll, hogy ha a szervezetünkben nem áll rendelkezésre megfelelő mennyiségű vas, az vérképzési zavarokhoz vezet, csökken a szövetek oxigénellátását biztosító vörösvértestek száma. A vashiány várandósoknál koraszülést is eredményezhet. A vashiányos vérszegénység tünetei közé tartozik az általános gyengeség, fáradékonyság, kimerültség, fejfájás, kábaság, szédülés, fokozott ingerlékenység, sápadtság és a hideg végtagok. Mindezeken túl vashiányra utaló panasz lehet a körmök törékennyé válása, a nyelv gyulladása vagy afták megjelenése, nyugtalan láb szindróma vagy a különösen szokatlan dolgok megkívánása – pl. jég, homok, keményítő.

A vashiányos vérszegénységben szenvedők 80%-a nő.

A vas felszívódása: mire kell figyelni?

vashiány

Fontos, hogy a vas felszívódására hatással vannak más vitaminok, ásványi anyagok is. A C-vitamin segíti a vas felszívódását, ezért ajánlott őket együtt fogyasztani. Ezzel szemben viszont a magnézium, kalcium, egyes antibiotikumok, savlekötők, a pajzsmirigy betegségekben alkalmazott gyógyszerek, de ezeken túl a magas rosttartalmú gabonák, a tea, a kávé és a tej is gátolja a vas felszívódását. Ezeket a gyógyszereket, élelmiszereket 2 órával a vaspótló készítmény bevétele előtt vagy után fogyasszuk.

A vas készítményeket érdemes éhgyomorra fogyasztani, érzékeny gyomrúak esetén étkezés közben. A vaspótló készítmények mellékhatásként székrekedést vagy fekete székletet okozhatnak. Súlyos vashiány, vashiányos vérszegészség esetén orvosi előírásnak megfelelően alkalmazzuk a vaspótló készítményeket.

Vaskészítmény a megfelelő vérképzéséért!

vashiány

A Bioextra Ferrovit kemény zselatin étrend-kiegészítő kapszula megfelelő választás a vasraktárak feltöltésére. A készítmény nem csak a napi ajánlott vas mennyiség 100%-át fedezi, hanem ezen kívül a réz, a cink, a folsav és a B6, valamint a B12-vitaminok ajánlott napi mennyiségét is tartalmazza. Ez a kombináció segít megelőzni a fáradtság és kifáradás érzetet és kedvezően hat a vérképzésre. Ajánljuk mellé a Bioextra C-vitamin 500 mg retard étrend-kiegészítő filmtabletta C-vitamin készítményünket is, mivel a C-vitamin köztudottan segíti a vas felszívódását.

Kisgyermekek számára egy különleges tápszert ajánlunk a vashiány megelőzésére:

Igen fontos, hogy ha valakinél vashiányt állapítanak meg, úgy ki kell deríteni, mi is okozza a problémát,  és azt kezelni szükséges, mert súlyos betegség bújhat meg mögötte és a vas adásával árthatunk is!