A bélflóra egészsége

Írta: bioextra |
A bélflóra egészsége

Nem is gondolnánk, milyen kiemelten fontos szerepe van bélrendszerünknek az egészségünk megőrzésében. Tudtátok, hogy immunrendszerünk 80%-a a bélben található?

Emésztőrendszerünk egy nyitott csőként értelmezhető, néhány elgondolás szerint szervezetünk ezen része emiatt a külvilághoz tartozik. A kisbabák születésekor az emésztőrendszer még mikroorganizmusoktól mentes, a bélflóra a táplálékfelvétel megkezdésével párhuzamosan kezd kialakulni. A kisgyerekek szájukba vett tárgyakkal, a környezetük felfedezése során további baktériumtörzsekkel találkoznak, melyek segítenek kialakítani a különböző testrészekre jellemző baktériumflórát, s egyúttal kialakítani a védettséget a kórokozókkal szemben. Szinte hihetetlen, de igaz, az emberi testet tízszer több mikrobiális sejt alkotja, mint emberi sejt!

Közel 100 trillió baktériummal élünk együtt.

Ezek a mikroorganizmusok velünk szimbiózisban, kölcsönös együttműködésben élnek. Számukra testünk élőhelyül szolgál, ők pedig segítenek abban, hogy a bélnyálkahártyán megtelepedő kórokozó baktériumok, vírusok, gombák szaporodását gátolják. Ezen túl felelősek a K-vitamin és a B12-vitamin előállításáért és az anyagcsere folyamatokban is jelentős szerepük van. Fontos tehát, hogy vigyázzunk a testünkben élő barátságos baktériumokra. Hogyan? Ebben segítünk!

bélflóra

Manapság közkedvelt étrend-kiegészítő termékek a probiotikumok. A probiotikus készítmények olyan baktérium törzseket tartalmaznak, amelyek az egészséges bélrendszerben is előfordulnak. Ezek elsősorban Lactobacillus (tejsav baktériumok) és Bifidobacterium törzsek, melyeket számos faj alkot, például a B. breve és a B. lactis, illetve a L. acidophillus, L. casei vagy a L. bulgaricus). Mikroorganizmusok sokasága él harmóniában a béltraktusban, azonban különböző környezeti hatásokra ez az érzékeny egyensúly felborulhat.

Ilyen hatása lehet például a különböző fertőzéseknek, vagy az azok kezelésére, orvos által felírt antibiotikum terápiának. Habár az antibiotikumok az egyik leggyakrabban használt gyógyszercsoportba tartozó termékek, azonban ezek a szerek sajnos nem csak a szervezetre káros baktériumokat pusztítják el, hanem a bélrendszer egészsége számára nélkülözhetetlen mikroorganizmusokat is.

Mindezen felül a túlzott mértékű stressz is károsan befolyásolja a bélflóra egyensúlyát, illetve magától értetődő módon a helytelen táplálkozás különösen károsan tud hatni erre az érzékeny rendszerre.

Természetes táplálkozással az egészséges bélrendszerért

Táplálkozásunkkal sokat tehetünk emésztőrendszerünk épségének megőrzéséért. Bizonyos élelmiszerek jótékony bélbaktériumokban gazdagok, így szervezetünkbe jutva, a bélben megtapadva és elszaporodva dolgoznak egészségünk megőrzéséért. Ilyen élelmiszerek például a savanyított tejtermékek, a joghurtok, kefírek, a savanyúkáposzta vagy a miso is.

bélflóra

Habár igaz, hogy a bélflóra épsége kiegyensúlyozott étkezés hatására külső támogatás nélkül is helyre áll, mégis jobban tesszük, ha megtámogatjuk testünket probiotikus készítményekkel ezekben az esetekben, ugyanis a csökkent funkciójú emésztőtraktus az immunrendszer károsodása révén fogékonyabbá tesz a fertőzéses betegségekre és anyagcserénkre is káros hatással van. Antibiotikum kúra mellett viszont óvatosan kell fogyasztani a magas kalcium tartalmú élelmiszereket (tejtermékeket), ugyanis ezek egyes antibiotikumok hatását gátolják!

bélflóra

Mikor érdemes fokozott mennyiségű probiotikumot fogyasztani?

Az antibiotikum terápiát fokozottan javasolt probiotikum készítményekkel kiegészíteni, hiszen a fertőzéses betegségek ellen ható antibiotikumok sajnos a számunkra hasznos baktériumokat is elpusztítják. A probiotikumok bármely napszakban fogyaszthatók, ám arra érdemes figyelni, hogy ha antibiotikum terápia kiegészítőjeként alkalmazzuk, akkor időben eltoltan fogyasszuk a két készítményt, ugyanis az antibiotikum elpusztíthatja a probiotikus termékben lévő baktériumokat.

A probiotikumok támogatják az immunrendszer védekezőképességét.

A probiotikumok támogatják az immunrendszer védekezőképességét, hiszen immunrendszerünk túlnyomó hányada a bélrendszerben található.  Egyes tanulmányok szerint a probiotikumok olyan mértékben támogatják a bélflóra egészségét, hogy képesek csökkenteni a náthás és influenzás megbetegedések gyakoriságát, illetve megbetegedés esetén enyhébb lefolyású a betegség, kevesebb szövődmény alakul ki.

Érdemes probiotikum készítményt választani hosszú utazások előtt is, hiszen a megváltozott környezeti körülmények, az eltérő kultúra szokatlan ételei, fűszerei vagy az utazással járó stressz mind negatívan hathat emésztőrendszerünkre. Ebben az esetben a kúrát kezdjük egy héttel az utazás előtt!

Nem csak az utazások során, a hétköznapokban is pozitívan hatnak a probiotikus termékek a hasi görcsök, puffadás, emésztési nehézségek ellen. De ellenszere lehet a rossz leheletnek, a fáradtság- és levertségérzetnek. A jobb fizikai és szellemi teljesítőképesség hátterében is az emésztésre, anyagcserére gyakorolt kedvező hatás áll.

Mi az a prebiotikum?

A szervezetbe juttatott baktériumokat azonban életben is kell tartani. Élő mikroorganizmusok lévén tápanyagra van szükségük. A prebiotikumok a probiotikumok táplálékai. Ilyen prebiotikum például a növényi eredetű inulin és az almarost. Azokat a termékeket, melyek prebiotikumot és probiotikumot is tartalmaznak, szimbiotikumnak nevezzük. Ezekkel a termékekkel biztosíthatjuk, hogy a baktériumok valóban szaporodásnak indulhassanak a bélrendszerünkben, s ott kifejtsék jótékony hatásaikat. Az étrend-kiegészítőkön kívül számos növény is rendelkezik prebiotikus tulajdonsággal, például a banán, az articsóka, a bab és a borsó is jó választás.

Milyen készítményt válasszunk és hogyan fogyasszuk?

A probiotikus termékek tárháza is igen széles. A készítmények közül érdemes azokat választani, amelyek többfajta baktérium törzset tartalmaznak, hiszen a szervezetünkben is több törzs együttélésének köszönhetően alakul ki a védelmi funkció. Választhatunk tablettát, kapszulát vagy akár folyékony készítményeket is.

Általában kúraszerűen javasolt fogyasztani ezeket a termékeket a fent említett esetekben, azaz egy-egy antibiotikum terápia kiegészítőjeként, vagy az emésztőrendszer meggyengülését okozó élethelyzetekben. Kárt nem teszünk szervezetünkben a gyakori fogyasztással, hiszen a probiotikum termékekben található baktériumtörzsek az egészséges szervezet részei.

A hűvös, őszi-téli időszakban, mikor szervezetünk fogékonyabb a betegségekre, szintén érdemes egy kúrát tartani az immunrendszerünk támogatásának érdekében.

bélflóra

A probiotikumok különösebb óvintézkedések nélkül, nagy biztonsággal szedhető szerek. Terhesség és szoptatás alatt is ajánlott ezen termékek fogyasztása. Viszont bélvérzéssel küzdő, vagy szteroidokat fogyasztó betegek körültekintőek legyenek a probiotikumok fogyasztása során, ugyanis az ő esetükben a baktériumok nagyobb eséllyel kerülhetnek a véráramba, így szisztémás megbetegedést okozva.

Étkezés közben fogyasztva elkerülhetjük a gyomorsav baktériumokat károsító hatását, így biztosítva, hogy megfelelő számú baktérium jut majd bélrendszerünkbe. A tejsavbaktériumokat laktóz- és tejfehérje érzékenyek is nyugodtan fogyaszthatják.

Probiotikus készítmények az emésztőrendszerre gyakorolt hatásukon túl a hüvely normál flórájának helyreállításában és fenntartásában is segíthetnek. Hüvelyfertőzések kiegészítő terápiájaként alkalmazandók, fontos azonban, hogy erre a célra olyan terméket válasszunk, ami kifejezetten ennek a területnek a kezelésére szolgál.

Mit tud a Bioextra FloraMix?

A Bioextra FloraMix szimbiotikus hatású készítmény. Napi 1 kapszula megfelelő számban tartalmazza a bélrendszer egészsége szempontjából fontos Lactobacillusokat és Bifidobacteriumokat, továbbá inulin- és almarost-tartalmának köszönhetően megfelelő tápanyaggal látják el azokat.

Mikor ajánljuk a Bioextra FloraMix étrend-kiegészítő kapszulát?

  • antibiotikum kúra mellett
  • gyomor-bélrendszeri fertőzések esetén

Alkalmazása: A kapszulába zárt baktériumok érzékenyek az antibiotikumra, így a két készítmény bevétele között néhány óra szünetet javasolt tartani.