Nyerő párosok: C-vitamin és cink

Írta: bioextra |

Keveseknek jut eszébe egy lapon említeni a C-vitamint és a cinket, noha kezdőbetűiken kívül több hasonlóság is fellelhető közöttük!

E két hatóanyag legfontosabb közös tulajdonsága az immunrendszerre és a bőr egészségére gyakorolt hatásaikban keresendők.

Immunrendszerre gyakorolt hatás

A C-vitamin elsőként jut eszünkbe, ha a megfázásos betegségek megelőzéséről vagy enyhítéséről esik szó.

A C-vitamin szükséges az immunrendszer normál működéséhez, így segít a fertőzéses betegségek elleni védekezésben.

A C-vitamin mind a veleszületett, mind a szerzett immunválasz szempontjából fontos hatóanyag. Támogatja a bőr barrier(védelmi) funkcióit a kórokozók bejutásának megakadályozása érdekében, s antioxidáns hatása révén a környezetből érkező oxidatív stresszel szemben nyújt védelmet. A C-vitamin felhalmozódik bizonyos immunsejtekben, fokozva azok idegen anyagokat bekebelező hatásukat, így eredményezve a kártékony baktériumok pusztulását. A C-vitamin fokozza a fehérvérsejtek számát és aktivitásukat is serkenti, így a náthás, influenza-szerű megbetegedések lefolyása rövidülhet. Az őszi- téli időszakban ezért érdemes megnövelni a napi C-vitamin fogyasztási mennyiséget, 500 – 1000 mg-ra.

cink

A cink szintén hozzájárul az immunrendszer normál működéséhez az immunsejtek aktiválása révén, amellett, hogy antioxidáns és gyulladáscsökkentő hatással is bír, valamint számos enzimatikus folyamat nélkülözhetetlen eleme. Már mérsékelt fokú cinkhiány is komoly zavarokat okoz az immunrendszer működésében. A cinkhiány okozta alacsony immunfunkciók következtében nagyobb eséllyel alakulhat ki tüdőgyulladás. A cink megfelelő koncentrációja a vérben vizsgálatok szerint enyhítheti a megfázásos tünetek súlyosságát, valamint csökkentheti lefolyásuk időtartamát. Továbbá a cink betegségmegelőző szerepéhez hozzájárul a nyálkahártyák épségét fenntartó tulajdonsága is. A sérült nyálkahártyán ugyanis sokkal könnyebben jutnak szervezetünkbe a különféle kórokozók.

A bőr egészségének védelme

A C-vitamin az immunrendszerre gyakorolt hatása mellett nagyon kedvezően hat a bőr szerkezetére is, ugyanis ez a mikrotápanyag szükséges a kollagén képződéséhez. A C-vitamin szerepet játszik a kollagén képződésében, s ezáltal az érfalak, a csontok, a fogak, a fogíny, a bőr és a porcok megfelelő szerkezetének kialakításában. A kollagén a kötőszövetekben leggyakrabban előforduló fehérje, a bőr rugalmasságát, feszességét segít fenntartani. A kor előrehaladtával a szervezet veszít kollagéntermelő kapacitásából, a bőr kevésbé feszes, veszít rugalmasságából. A kollagénképződést elősegítő folyamatokkal tudjuk mérsékelni ezt a hasát. Emellett a C-vitamin antioxidáns tulajdonságánál fogva semlegesíti a szabad gyököket, melyek szintén felelősek a bőr idő előtti öregedési folyamatainak előidézéséért. E célra C-vitamin tartalmú arckrémeket, szérumokat is alkalmazhatunk.

cink

Nem csak a C-vitamin, a cink is felelős a bőr, a haj és a köröm egészségéért. A cink antioxidáns hatásának köszönhetően segít védelmet nyújtani az UV sugarak által okozott károsodások ellen, valamint csökkenti a rosszindulatú elváltozások kialakulásának esélyét. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a megfelelő fényvédelemre nem szükséges kellő figyelmet fordítani a nyári hónapokban!

Cinkhiány esetén a bőr szárazzá, repedezetté válik, a haj és a köröm pedig törékennyé.


A cink gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal is bír, ennek köszönhető akné ellenes terápiában is alkalmazásra kerül. Mind külsőleg, az arcbőr felszínén, mind belsőleg alkalmazva ajánlatos a pattanások mennyiségének csökkentésére. A cink azonban önmagában nem kellően hatékony súlyos acne vulgaris fertőzés kezelésére, ezért mindenképp szükséges bőrgyógyásszal konzultálni a kezelés előtt, s javaslatára az esetleges antibiotikum kúrát cink készítményekkel kiegészíteni.


A cinket továbbá bizonyos vizsgálatok kapcsolatba hozták a hajhullással, különös tekintettel a tipikusan férfiakra jellemző hajhullással. Igaz, külsőleg alkalmazva kevésbé hatékony egyes gyógyszerhatóanyagoknál, belsőleg alkalmazva segíthet fokozni a hajnövekedést, s a hajhullást csökkenteni.

Hogyan pótolható napi szinten a C-vitamin és a cink?

A C-vitamin természetes forrásai lehetnek a citrusfélék, a narancs, a mandarin, a citrom és a grapefruit, ám a kiwi, a mangó, a papaya és az ananász is bővelkedik ebben a mikrotápanyagban. A bogyós gyümölcsök, azaz az eper, a málna vagy az áfonya C-vitamin tartalma sem elhanyagolható. A brokkoli, a kelbimbó és a káposzta is jó választás a C-vitamin pótlására.

cink

Sokszor hallani extrém mennyiségű C-vitamin fogyasztásra sarkalló hirdetéseket, magukat „egészség-guruként” aposztrofáló szélhámosok biztatják napi több grammnyi C-vitamin fogyasztásra az őket követőket. Úgy vélik, az óriás dózisban alkalmazott C-vitamin ellenszere lehet a daganatos megbetegedéseknek, megelőzheti az Alzheimer-kórt vagy más degeneratív betegségeket. Sokan a megfázásos időszakban, vagy akár napi rendszerességgel is, több ezer milligrammot fogyasztanak ebből a vitaminból. Pedig a C-vitaminra is igaz az a gyógyszerészek közt elterjedt mondás, hogy „kis dózisban orvosság, nagy dózisban méreg”. A US Institute of Medicine napi 2000 mg-ban határozta meg a C-vitamin fogyasztási határértékét. Érdemes nem túllépni a határértéket.

A túlzott mennyiségű C-vitamin fogyasztás ugyanis fokozza a vesekő képződés rizikóját.

Az egészséges felnőtt emberi szervezet számára napi 10 mg cink elegendő. Természetes forrásai közé tartozik az osztriga, a vörös húsok, a tojás, az olajos magvak és a teljes kiörlésű gabonák.

cink

A cink napi szintű pótlása fontos, mivel a szervezetben nincs a cink tárolására megfelelő raktározó szerv, vagy rendszer.

Érdemes figyelni a cinkpótlással egyidőben szedett más gyógyszerekre, étrend-kiegészítőkre, ugyanis kölcsönhatások léphetnek fel több hatóanyag közt is.  

Melyek lehetnek ezek?

  • A nagy mennyiségű vas pótlása gátolja a cink felszívódását, így vashiányos vérszegénység kezelése során érdemes figyelmet fordítani az étrend cinkkel történő kiegészítésére is.
  • A nagy mennyiségű cink viszont a réz felszívódását gátolja, így ennek pótlására is érdemes figyelmet fordítani cink szedése esetén.
  • Továbbá bizonyos gyógyszerek, mint például a cukorbetegség elleni hatóanyagok, az antiepilepsziás szerek, a gyomorsav lekötők, a gyulladáscsökkentők vagy néhány pszichiátriai kórképben használt készítmény gátolja a cink hasznosulását.

Ilyen készítmények szedése esetén érdemes a kezelőorvossal konzultálni a cink pótlását illetően.

Fontos kiemelni, hogy a cink segíti az A-vitamin hasznosulását a szervezetben, így ezeket ajánlott együtt fogyasztani.

A téli hónapokban érdemes étrend-kiegészítő terméket választanunk a megfelelő vitamin és ásványi anyag ellátottság érdekében, ugyanis a legtöbb gyümölcs és zöldség szezonalitását veszti.

BIOEXTRA TIPP: C+CINK kapszulával az immunrendszer egészségéért és a bőr szépségéért!

A Bioextra C + Cink étrend-kiegészítő retard kapszula segíti fedezni ezen hatóanyagok napi szükségletét. Nyújtott hatóanyag-leadásának köszönhetően a nap során fokozatosan látja el a szervezetet C-vitaminnal és cinkkel. Egy kapszula 500 mg C-vitamint és 10 mg cinket tartalmaz. A termék ajánlott napi adagja 1 vagy 2 kapszula, egy pohár vízzel fogyasztva.