Várd felkészülten a hideget vitaminokkal!

Írta: bioextra |

Mindenki számára jól ismert mind a C-, mind a D-vitamin, talán azt is állíthatjuk, hogy ezek a leginkább ismert és fogyasztott vitaminok hazánkban is és szerte a világban. Ám közös tulajdonságaikat is jól ismerjük?

Mindkét vitamin könnyen pótolható szervezetünk számára természetes forrásokból, akár észrevétlenül is, azonban érdemes odafigyelni, hiányuk ugyanis különféle zavarokat okozhat a szervezetben.

A C-vitaminról

 A C-vitamin természetes forrásai lehetnek a citrusfélék, a narancs, a mandarin, a citrom és a grapefruit, ám a kiwi, a mangó, a papaya és az ananász is bővelkedik ebben a mikrotápanyagban. A bogyós gyümölcsök, azaz az eper, a málna vagy az áfonya C-vitamin tartalma sem elhanyagolható. A brokkoli, a kelbimbó és a káposzta is jó választás a C-vitamin pótlására.

vitamin

A C-vitamin hiányában kialakuló betegséget skorbutnak nevezzük, ám modern társadalmunkban ez a kórkép szinte teljes mértékben megszűnt. Csupán az egyoldalú táplálkozás, a nyers gyümölcs- és zöldségfogyasztás hiányának következtében alakulhat ki a betegség (pl. időskori gyengült állapot, mély szegénység).

A C-vitamin hiánya esetén az immunrendszer és a kötőszövet felépítésének zavarai jelentkeznek elsőként.

A C-vitamin-hiányos beteg eleinte gyenge, ingerlékeny, csontfájdalmakra és rossz közérzetre panaszkodik. A valódi skorbut pedig elhúzódó sebgyógyulással, száraz vagy pikkelyes bőrrel, fokozott véraláfutásos sérülésekkel, csontképződési zavarokkal járó kórkép. Jellemző a fokozottabb vérzési hajlam, a fogínyvérzés, a fogak elvesztése és a köröm alatti bevérzések.

A D-vitaminról

A D-vitamin elengedhetetlen jelentőségű a csontozat egészségéhez. Szerepet játszik a kalcium és foszfát anyagcserében, azoknak csontokba való beépülésébe, valamint a vér kalcium szintjének szabályozásában. A D-vitamin hiányos gyerekek jellemző betegsége az angolkór, ám szerencsére napjainkban ez igen ritka betegség, a fejlődő országokat érinti.

A D-vitamin természetes forrása a napsugárzás. Fontos azonban, hogy kellő mértékkel tartózkodjunk a napon, ugyanis a bőr leégése túlzott áldozat a D-vitamin raktárak feltöltése érdekében.

vitamin

Már 15 -20 perc is elegendő, hogy a fedetlen végtagokat és arcot érő nyári napsugárzás hatására bőrünkben megfelelő mennyiségű kb. 1500- 3000 NE D-vitamin képződjön. Sajnos a kora reggeli és késő délutáni sugarak már nem elég erősek ehhez.

Sokan úgy gondolják, a szolárium is jó megoldás lehet a D-vitamin képződésének serkentésére, ám ezek a gépek UV-A fénysugarakat bocsátanak ki, ami nem megfelelő a D-vitamin előállításának szempontjából. Természetesen bizonyos élelmiszerek is tartalmaznak D-vitamint, s ezeket ajánlatos fogyasztani a napi vitamin szükséglet fedezése érdekében. A tej, a tojás, különböző halfélék, a máj, de a gomba is jó D-vitamin forrás.

Azonban a modern kori életmódunk szükségessé teheti a D-vitamin tartalmú étrend-kiegészítők szedését.

Immunrendszerre gyakorolt hatás

A C-vitamin elsőként jut eszünkbe, ha a megfázásos betegségek megelőzéséről vagy enyhítéséről esik szó.

A C-vitamin szükséges az immunrendszer normál működéséhez, így segít a fertőzéses betegségek elleni védekezésben.

A C-vitamin mind a veleszületett, mind a szerzett immunválasz szempontjából fontos hatóanyag.

Támogatja a bőr barrier (védelmi) funkcióit a kórokozók bejutásának megakadályozása érdekében, s antioxidáns hatása révén a környezetből érkező oxidatív stresszel szemben nyújt védelmet. A C-vitamin felhalmozódik bizonyos immunsejtekben, fokozva azok idegen anyagokat bekebelező hatásukat, így eredményezve a kártékony baktériumok pusztulását. A C-vitamin fokozza a fehérvérsejtek számát és aktivitásukat is serkenti. A C-vitamin e hatásának következtében a náthás, influenza-szerű megbetegedések lefolyása rövidülhet. Az őszi- téli időszakban ezért érdemes megnövelni a napi C-vitamin fogyasztási mennyiséget 500 – 1000 mg-ra.

vitamin

A D-vitamin emberi szervezeten belüli szerepének felderítése a kutatások célpontjába került. Nagy vizsgálati elemszámon végzett kutatások igazolják, hogy a D-vitamin-hiány és egyes betegségek kialakulásának kockázata között szignifikáns összefügés található. Az egyik legfontosabb felismerés az immunrendszer működésére kifejtett hatás. A D-vitamin szükséges az immunrendszer normál működéséhez, viszont ezen túlmutatóan is igazolt egyéb hatása. Több klinikai vizsgálat bebizonyította, hogy a D-vitamin-pótlás lerövidíti a megfázásos betegségek és az influenza megbetegedés időtartamát, valamint a betegség lefolyása enyhébb, szemben azokkal, akik nem szednek D-vitamint. Egy több évig tartó vizsgálatban azt is igazolták, hogy a D-vitamin rendszeres szedése csökkenti a húgyúti fertőzések gyakoriságát is.

A jelenlegi pandémia még nagyobb jelentőséget ad a D-vitaminra irányuló kutatásoknak.

Előtérbe kerülnek a prevenciós stratégiák, az életmódbeli változtatások.

Ezen szempontok közül egyik legfontosabbnak látszik a szervezet normál D-vitamin szintjének fenntartása. Megfigyelések támasztják alá, hogy a vér D-vitamin szintje és a megbetegedések aránya közt fordított összefüggés áll fent, továbbá a betegség lefolyásának súlyossága összefüggést mutat a szervezet vitaminszintjével egyes szakirodalmi adatok szerint.

Epidemiológiai adatok azt mutatják, hogy a lakosságban az optimális D-vitamin szint mellett a légúti megbetegedések száma jelentősen csökkenne, továbbá a csonttörés, a cukorbetegség és egyes daganatos megbetegedések is alacsonyabb előfordulási számot mutatnának.

vitamin

A téli hónapokban viszont érdemes étrend-kiegészítő terméket választanunk a megfelelő vitamin és ásványi anyag ellátottság érdekében, ugyanis a legtöbb gyümölcs és zöldség szezonalitását veszti.

BIOEXTRA TIPP: Pótold a C+D vitamint egyetlen kapszulával, nyújtott felszívódással!

A Bioextra C + D Forte étrend-kiegészítő retard kapszula segíti fedezni ezen hatóanyagok napi szükségletét. Nyújtott hatóanyag-leadásának köszönhetően a nap során fokozatosan látja el a szervezetet C-vitaminnal és D-vitaminnal. Egy kapszula 500 mg C-vitamint és 2000 NE D-vitamint tartalmaz. A termék ajánlott napi adagja 1 kapszula, egy pohár vízzel fogyasztva.