Tények és tévhitek a vasról

Írta: bioextra |
Tények és tévhitek a vasról

Az egészséges táplálkozás sosem lehet egyoldalú, hiszen szervezetünknek számos vitaminra, nyomelemre, zsírsavra van szüksége. Az egészséges életmódról, a tudatos táplálkozásról számtalan edukatív anyagot találhatunk, sőt, már a gyermekek életében, az általános iskolákban is megjelenik az egészség megőrzésére irányuló oktatás.

A temérdek információ áradatában azonban sokszor nehéz megkülönböztetni, melyek a tudományosan megalapozott tények és mik azok az információk, amik csak tévhitként kerültek a köztudatba. Az ebből származó kételyek eloszlatásában szeretnénk segíteni új cikksorozatunkkal.

Tények és tévhitek címmel indított sorozatunk valós ismeretanyagot biztosít a szervezet számára nélkülözhetetlen vitaminokról és ásványi anyagokról. Olvassatok bele! 

vas

Legújabb részünkben a cinkhez hasonlóan egy másik nyomelemet, ezúttal a vasat mutatjuk be. Ez az ásványi anyag nélkülözhetetlen az egészséges vérképzéshez, a vörösvértestekben található hemoglobin alkotóeleme, s így a sejtek felé történő oxigénszállításért, valamint a sejtekben az anyagcsere során termelődött szén-dioxid felvételéért is felelős. A vashiányos vérszegénység korunk egyik vezető népbetegsége, annak megelőzése megfelelő vaspótlással könnyen kivitelezhető.

Lássuk, milyen tévhitek ismertek a köztudatban a vassal kapcsolatban, és mik azok a hiedelmek, amik valóban igazak!

A vasfű hatékony a vashiány kezelésében. – Tévhit!

Nomen est omen, tartja a mondás (A név kötelez), ám ebben az esetben ez nem teljesen igaz. Habár a vasfű, ismertebb nevén verbéna, egy nagyon hasznos gyógynövény, nem vastartalmáról kapta nevét, és nem a vashiány kezelésében használatos. A verbéna is a téli hónapok gyógynövénye, ugyanis előszeretettel alkalmazzák nyákoldó, köhögéscsillapító, immunerősítő, valamint egyéb légúti- és emésztőrendszeri panaszokat enyhítő hatása miatt. Étvágyfokozóként is használatos különböző legyengült állapotok során a felerősítés megkezdésében.

A húsokból, állati eredetű élelmiszerekből jobban hasznosul a vas, mint a növényi eredetűekből. – Igaz!

A vegetáriánus és vegán étrendet követőknek különösen érdemes figyelniük a vas pótlására, ugyanis ők életmódjuknál fogva táplálékokból kevésbé tudják ezt a nyomelemet biztosítani szerveztük számára. A vörös húsok (marha, sertés), a belsőségek (máj), a tojás bővelkednek az úgynevezett hem-vasban. Ez a vérben található, oxigénszállító molekulához kötött vas forma, mely szerkezeti adottságainak köszönhetően könnyebben szívódik fel az emberi vékonybélből, mint a növényekben található, úgynevezett nem hem-vas. Általánosságban mindez úgy számszerűsíthető, hogy

az állati vasforrások kb. 80%-a, míg a növényekben található vas 20%-a hasznosul.

A jól megtervezett és összeállított növényi alapú étrend azonban segíthet e probléma kiküszöbölésében. A spenót, a cékla, a csalán, a dió, a brokkoli és a szezámmag nagyon gazdag vasforrások, ezeket érdemes beépíteni étrendünkbe! Továbbá vastartalmú étrend-kiegészítők fogyasztása javasolt a húsban szegény étrendet követőknek. Mindig szerves vas formát, pl. vas-fumarátot tartalmazó terméket válasszunk!

vas

A vas felszívódását gátolja a kalcium, a magnézium. – Igaz!

Érdemes odafigyelni arra, mivel fogyasztjuk együtt a vaspótló készítményeket, ugyanis a vas több más hatóanyaggal is kölcsönhatásba tud lépni. A kalcium, a magnézium, a pajzsmirigy betegségekben használt egyes gyógyszerek, a gyomorsav lekötők, egyes antibiotikumok gátolják a vas vékonybélből történő felszívódását. A gyógyszer és étrend-kiegészítő hatóanyagokon kívül egyes élelmiszerek, például a tea, a kávé, a tej, a magas rosttartalmú gabonák is nehezítik a vas szervezetbe történő beépülését.

Jó hír azonban, hogy a C-vitamin viszont fokozza a vas felszívódását, így azzal kifejezetten érdemes együtt fogyasztani!

Az almába szúrt vasszög, vagy az öntöttvas teáskannában forralt víz jó házi praktika a vaspótlásra. – Tévhit!

Sajnos amilyen egyszerűnek tűnnek ezek a házi praktikák, annyira haszontalanok is. A forró víz nem képes oldani az öntöttvas teáskanna felszínéről a vasat, így a vízbe nem kerülnek bele a szervezet számára fontos vas ionok. Gondoljunk csak bele, ha így lenne, egy idő után kilyukadna a kanna oldala, valamint az öntöttvas kerítések az évek során eltűnnének az esőzésekben.

Az almába szúrt vasszeg szintén nem ideális megoldás.

A gyümölcs víz és savtartalma miatt a fém oxidálódni, rozsdásodni kezd, és habár ionos formába kerül az elemi vas, nem azt az oxidációs állapotot éri így el a vas ion, ami a szervezet számára is szükséges. Mindemellett ez a módszer rendkívül sok fertőzésveszélyt rejt magában, és a bevinni kívánt vas mennyisége sem kontrollálható. Mindezeken túl a szögek nem pusztán vasból, hanem annak ötvözeteiből készülnek manapság. Óva intünk mindenkit ennek a népi hiedelemnek a kipróbálásától!

vas

 A vaspótló készítmények rossz hatással vannak az emésztésre. – Igaz!

Bár körültekintéssel kell kezelni ezt a kijelentést, való igaz, hogy a vastartalmú étrend-kiegészítők okozhatnak gasztrointesztinális panaszokat. Ezeknek a termékeknek a szedése éhgyomorra javasolt, a jobb felszívódás biztosítása érdekében, valamint így a fémes mellékíz is elkerülhető, ám az érzékeny gyomrúak inkább étkezés közben fogyasszák.

Jellemző mellékhatása ezeknek a szereknek a székrekedés és a széklet feketés elszíneződése. Ettől azonban nem szabad megijedni, nem jelent kóros elváltozást, csupán a vasnak köszönhető, s annak szedésének abbahagyásával el is múlik ez a kellemetlen tünet. Ezeken túl fémes szájíz, hányinger és ritkább esetekben gyomorfájdalom is előfordulhat. A mellékhatások elkerülésének érdekében javasolt a bőséges folyadékfogyasztás, az aszalt gyümölcsök és lekvárok előnyben részesítése.

Intravénásan is pótolható a vas. – Igaz!

Egyes esetekben már nem elegendő a szájon át történő vaspótlás. Ilyenkor intravénásan történik a vas adagolás. Súlyos felszívódási zavarok esetén ez szintén indokolt lehet. Az intravénás vaspótlás azonban csak szigorú orvosi felügyelet mellett történhet, a dózis pontos meghatározása után, a túladagolás elkerülésének érdekében. Ám ez már a súlyos eset. A vaspótlás mindig az étrend megfelelő átgondolásával kezdődik, ha ez nem elég, étrend-kiegészítők, vagy súlyosabb esetben vényre kapható gyógyszerek szedésével folytatódik, s végső esetben kerül sor az intravénás vaspótlásra.

A vashiány mögöttes okainak feltárása szintén elengedhetetlen jelentőségű.

A nőknek bizonyos életszakaszokban fokozott vaspótlás szükséges. – Igaz!

A vaspótlás kérdése minden termékeny korban lévő nőt jobban érint, mint a férfiakat, hiszen a havi menstruációs ciklusuk rendszeres vérvesztést, s így rendszeres vasvesztést eredményez, mely pótlása szükséges. Azonban terhesség és szoptatás során még inkább fontos a nőknek figyelniük ezen ásványi anyag megfelelő napi bevitelére, ugyanis a vas szükséges a megfelelő embrionális fejlődéshez.

Nők számára a napi szükséges vas mennyiség 1,5-2 mg, terhesség esetén viszont a női szervezetnek napi 3 mg vasra is szüksége van. Mivel a táplálékkal bevitt vas felszívódása sajnos sokszor elégtelen, s csupán a bevitt mennyiség kb. 10%-a szívódik fel, nőknek 15-20 mg vas fogyasztása javasolt naponta, csaknem duplája, mint a férfiaknak. Továbbá a nők hajlamosabbak gyakrabban diétázni, mely szintén indokolttá teheti a vaspótlást a nem megfelelő tápanyag-ellátottság következtében.

vas

Csak a terhes nők számára fontos a fokozott vaspótlás. – Tévhit!

Igaz, hogy terhesség és szoptatás során fokozódik a szervezet vasigénye,

ám nem ez az egyetlen állapot, amikor fokozott vaspótlásra van szükség.

Serdülőkorban szintén megemelkedik az addigi napi szükséglet, illetve fontos, hogy a fokozott fizikai megterhelés, sportolás során is növelni kell a napi tápanyagbevitellel összhangban a vasmennyiséget is. Annak meghatározásában, hogy adott egyén számára pontosan mennyi is szükséges, figyelembe kell venni az aktivitás mértékét s gyakoriságát, és érdemes dietetikus szakember segítségét kérni a számításban.

BIOEXTRA FERROVIT – VASKÉSZÍTMÉNY A MEGFELELŐ VÉRKÉPZÉSÉÉRT

vas

A Bioextra Ferrovit kemény zselatin étrend-kiegészítő kapszula megfelelő választás a vasraktárak feltöltésére. A készítmény nem csak a napi ajánlott vas mennyiség 100%-át fedezi, hanem a réz, a cink, a folsav és a B6, valamint a B12-vitaminok ajánlott napi mennyiségét is tartalmazza. Ez a kombináció segít megelőzni a fáradtság és kifáradás érzetet és kedvezően hat a vérképzésre. Ajánljuk mellé a Bioextra C-vitamin 500mg retard étrend-kiegészítő filmtabletta  C-vitamin készítményünket is!