Vitaminpazarló szokások

Írta: bioextra |
vitamin

Gondold át az életmódodat és előzd meg a vitaminhiány kialakulását!

Az egészséges élet olyan életmódot jelent, amire mindenki vágyik, mindenki gondol, és amivel kisebb-nagyobb mértékben, de minden ember foglalkozik az élete során. Az egészséges életvitel persze sok esetben élethelyzet függő és számos feltétele van (pl. rendszeres testmozgás, minőségi és változatos étkezés, minőségi alvás, léleképítő emberi kapcsolatok). Nagyon sokat jelent az életminőségünk formálásán az is, ha a szervezetünk vitaminraktárjait folyamatosan utántöltjük és így támogatjuk az egészségünk megőrzését. Milyen esetekben szükséges célzottan odafigyelni a vitaminpótlásra, és mikor gondoljunk arra, hogy egy-egy szokásunk már kifejezetten lemerítheti az egyes vitaminok és ásványi anyagok jelenlétét a szervezetben? Erre keressük a választ a Bioextra legújabb blogbejegyzésében.

„Az vagy, amit megeszel” és úgy pazarlod el magad, ahogy akarod. Az „individum-korában”  a szabad akarat nagyjából el is döntheti, hogy úgy élünk, hogy az egészségünk megőrzése van fókuszban, vagy sem. A boltok kínálatai roskadoznak, egy átlag pénztárcával bíró fogyasztó is rengeteget tehet azért, hogy a vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek bevitele elsősorban változatos, gyümölcsökkel és zöldségekkel teli étkezéseket jelenthessen, megfelelő folyadékpótlással támogatva. Ha a választék rendben, akkor lehet mondani, hogy az egészség innentől fél siker. A másik felében pedig érdemes átnézni, milyen szokásokat nem söprünk ki az életünkből, ami miatt folyamatosan tápanyaghiányos állapot állhat fent a szervezetben, így különösen fontos még inkább odafigyelni a pótlásukra. Még tudatosabbá válni az étkezésre, és az étrend-kiegészítők fogyasztására. 

Jó esetben ugyan a kiegyensúlyozott étrend biztosítja számunkra a szükséges vitaminokat, de több olyan élethelyzet vagy rossz szokás létezik, amelyek mellett bizonyos vitaminokból többre van szükség az átlagos adagnál.

DOHÁNYZÁS

vitamin

C-vitamin

Egy nem dohányzó felnőttnek átlagosan napi 1000 mg C-vitamin szükséges, míg egy átlagos dohányzónak kb. 3000 mg. A dohányzás akár 40% -kal csökkenti a szervezet C-vitamin-ellátását, ezáltal olyan hiányt okozva, amely idővel komoly egészségügyi problémákat jelenthet. Egy extra mennyiségű C-vitamin rövid ideig történő bevétele csökkentheti a nikotin iránti igényt. Minden cigaretta után körülbelül 50 mg C-vitamint használ fel a szervezet arra, hogy a dohányzás káros hatásait kiegyenlítse. Antioxidáns-hatásánál fogva ugyanis a C-vitamin segít megvédeni a sejteket a dohányzás miatt oxidációs folyamatok káros hatásától.

E-vitamin

Az E-vitamin erős antioxidáns. Nagyon fontosnak tartják a szívroham megelőzésében. A szívet dohányzás közben fokozott stressz éri, emiatt az E-vitamin különösen fontos a dohányosok számára. A dohányzók szívroham-megelőzésén túl az E-vitamin antioxidáns tulajdonságai hozzájárulhatnak a légzőrendszer károsodásának csökkentéséhez is.

Béta karotin

A béta-karotin lendületet ad az immunrendszernek, segítve egészségesen tartani azt a nikotin absztinencia ideje alatt.

Kalcium

A nikotin és a dohányzás által a szívre és a tüdőre gyakorolt károk mellett tanulmányok arra utalnak, hogy a dohányzás növeli a csontvesztés mértékét, amely az életkorral természetesen megtörténik. A kalciumot, amely az egészség és a csontok szempontjából fontos ásványi anyag, a nikotin eltávolítja a testünkből. Kalcium-kiegészítővel vagy megnövekedett természetes kalciumbevitelrel ellensúlyozhatja ezt a hatást, miközben a csontok egészségesek maradnak, és ezzel megelőzhetőek a csonttörések és az egyéb károk.

KRÓNIKUS STRESSZ: NE SZOKD MEG, HOGY FESZÜLT VAGY!

vitamin

B-vitaminok

Stresszes időszakok mindenki életében vannak, de ha már régóta fennáll, akkor krónikussá válhat és számtalan tünettel sújthatja a testünket. Hogy ebben mi a szokás? Például az, hogyha nem vesszük észre, hogy a stressz miatt állandóan panaszkodunk másokra, az bizony ugyanúgy kivesz belőlünk. A düh, az agresszió, ami az idegi kimerültség egyik nagyon erős jele, szintén szokássá válhat, főként akkor, ha nem vesszük észre, milyen külső körülményekre reagálunk így és nem változtatunk a kiváltó helyzeten és az arra adott hozzálláson. A stressznek ráadásul fizikai tünetei is jelentősen vannak.

Cserepes ajak, folyamatosan kiszáradó száj, sebek a zájzugban egyértelműen a B-6 vitamin hiányára utalnak.  Mivel a B-vitaminok csoportjába tartozó vitaminok szükségesek a táplálékkal bevitt szénhidrátokból, zsírokból és fehérjékből származó energia felvételéhez, egy-egy energiaigényes, stresszes időszak során jelentősen leapadhat mennyiségük a szervezetben. A B6-vitaminnak fontos szerep jut az agyi ingerületátvivő molekulák, azaz a neurotranszmitterek, továbbá a hangulatszabályzó szerotonin- és dopaminhormon, illetve az alvás-ébrenlét ciklus szabályozásában részt vevő melatoninhormon termelésében is.

A pantoténsavat, vagy a B5-vitamint, gyakran emlegetik stresszellenes vitaminként, mivel hozzájárul a mellékvese-hormonok, a koleszterin és az immunrendszer antitestjeinek előállításához, márpedig ezek közül mindegyik iránt megnövekszik a szervezet igénye stressz hatására. A hosszú távú stressz nyomán gyakran fellép állkapocs-szorítás és fogcsikorgatás, részben, mert az arc körüli izmok megfeszítése fokozza az agy éberségét, ezáltal felkészíti a testet a küzdelemre a közeledő veszély ellen. Másfelől a jelenség összefüggésben állhat a B5-vitamin alacsony szintjével is. A pantoténsav ráadásul szerepet játszik abban is, hogy szervezetünk megnyugodjon a stresszhatás megszűnését követően.

A stressz miatti anyagcsere zavarok szintén nagyon jellemzőek, érdemes ilyen helyzetekben magnéziummal támogatni a szervezetünket.

SZIGORÚ FOGYÓKÚRA

vitamin

A fogyókúrákkal az a baj, hogy sok esetben már a megkezdése előtt tudnunk kellene, hogy miből van hiányunk, mi az, amiből már eleve kevesebb van a szervezetünkben. A diétás, megszorító étrendekből ugyanis nagyon gyakran többféle vitamin és ásványi anyag is hiányzik, így aki tartósan ezt az utat választja a súlyfeleslegtől való megszabadulásra, annak akár komolyabb hiánytünetei is lehetnek. Fogyókúra helyett érdemesebb hosszú távon áttérni az egészséges, vegyes táplálkozásra a „sok kicsi sokra megy- étrendre” (napi 5x kisebb adagokat fogyasztani este 8-ig bezárólag) és legalább átmenetileg egy komplex-készítménnyel pótolni a hiányzó vitaminokat és ásványi anyagokat.

LUSTASÁG ÉS MOZGÁSHIÁNY

vitamin

Bár az emberiséget a lustaság valójában csak előrébb vitte, mert kreatív lényként mindent kitalálunk a kényelmünk megtartása érdekében, de ettől még azon a tényen, hogy sokan nem szeretnek kimenni a szabadba, és a szabad idejüket kirándulással, jó levegőn mozgással eltölteni.  Télen azért, mert hideg van, nyáron azért, mert túl meleg van és sok a szúnyog meg a bogár, innentől rossz szokás a friss levegőn nem tartózkodás. Általában kényelmességből fakad, cserébe a létfontosságú D-vitaminból jóval kevesebb juthat a szervezetünk számára. Pedig a D-vitaminnak a szervezet szinte minden folyamatában szerepe van, a csontok egészségének megőrzésétől az immunrendszer megfelelő működéséig.

A téli időszakban a felmérések szerint csaknem a teljes népesség D-vitamin pótlásra szorul.

KEVÉS ALVÁS

vitamin

Kevés alvás, több munka, belső erőforrásaink kizsigerelése a mai ember általános jellemzője. A tanulmányok szerint hat óra alvás nem elég.

Testünk néhány dologban viszont nem tűr nélkülözést, egyike ezeknek az alvás:

pihenés nélkül kevesebb ideig bírja az emberi szervezet, mint élelem nélkül.

Az alvás fázisai a REM és a nem-REM alvás. A REM fázis az alvás egy kevésbe mély, másfél óránként ismétlődő rövid szakasza, amikor az emlékek, napi történések és memóriánk rendszereződik. Lényegében a REM fázisban regenerálódik az agy. A nem-REM alvás, a mély alvás. Ez alatt történik, többek között az izom növekedés, és számtalan fontos hormon termelése is. A nem-REM alvás közben regenerálódik a test. A testünk ilyenkor szinte égeti a készenléthez szükséges energiákat és azok forrásait. Fontos, hogy igyekezzünk 7-9 órát aludni, de az is fontos, hogy sikerüljön a megfelelő vitaminok bevitelével a szervezetünket támogatni. Különben egy idő után akkor sem tudunk jól aludni, ha szeretnénk.

Az alvást támogató vitaminok:

Vas

A vasnak fontos és kitüntetett szerepe van az oxigén szállításában. Amennyiben nincs elegendő vas a szervezetünkben, úgy érezhetjük magunkat állandóan fáradtnak. A vashiány elsősorban a hölgyeket fenyegeti, főleg a menstruáció időszakában lép fel hiányállapot. A vashiány oka lehet a vérszegénység kialakulásának, de azoknak is ajánlatos megnézetni a vasszintjüket, akik nyugtalanláb-szindrómától szenvednek, mivel ez is okozhatja betegségüket.

C-vitamin

A C-vitamin az egyike azon vitaminoknak, amelyek segítenek az immunrendszer egészségének megőrzésében. Ez a vitamin nagyon jó hatással van a keringésre, illetve a sebgyógyulást is megtámogatja. Emellett még a jobb és pihentetőbb alvást is biztosítani tudja.

B12-vitamin

Idősebb korban egyre kevesebb a szervezetben a B12-vitamin, és emellett ennek a vitaminnak a felszívódási képessége még csökken is. Ez a vitamin hozzájárul az ideg és a vérsejtek egészséges működéséhez, illetve a szervezet energiaellátását is biztosítani tudja. Amennyiben csak kevés B12-vitamin van a szervezetben, úgy kialakulhat alvászavar, de ennek a vitaminnak a hiánya generálhat állandó fáradtságot, sőt még a végtagokban megjelenő bizsergésért és zsibbadásért is felelőssé tehető.

Magnézium

A magnézium az egyik legfontosabb ásványi anyagok egyike, hiszen elősegíti a melatonintermelést, amely a nyugodt alvást tudja biztosítani. A magnézium nyugtatólag hat az izmokra, hiszen ellazítja azokat, illetve elősegíti egy aminosav, a GABA termelését, amely az idegrendszerre van pozitív hatással. Amennyiben alvás előtt fogyasztunk magnéziumot, úgy biztos, hogy nyugodt és pihentető alvásban lesz részünk. Magnézium a természetes táplálékainkban is megtalálható. Ennek az ásványi anyagnak gazdag forrásai a zöld leveles zöldségek, a szezámmag, a diófélék és különféle magvak.

Forrás:

https://almapatika.hu/magazin/csalad-es-egeszseg/egeszsegmegorzes/vitaminpazarlo-szokasok
https://www.hazipatika.com/psziche/stressz/cikkek/a_stressz_7_meglepo_jele/20171116160932