Stresszes bőr vagy egészséges bőr? Mutatjuk, hogy milyen vitaminokkal érdemes támogatni a szépségét!

Írta: bioextra |
Stresszes bőr jelei, tünetei

Stresszes bőr okai: a stressz hatása és a betegségek kialakulása

A stressz okozta negatív hatások sora szinte végtelen. Nemcsak hangulatunkra, közérzetünkre van kihatással a stressz, de csökkenti immunrendszerünk hatékonyságát, rontja az emésztés minőségét, nehezebben koncentrálunk, romlik az alvás minősége, hatására gyakrabban nyúlunk káros szenvedélyeinkhez (pl. dohányzás, alkohol), sőt, kihatással lehet emberi kapcsolatainkra, mentális egészségünkre és még a bőrünk állapotára is. Ez utóbbi esetben alakulhat ki a “stresszes bőr” – jelensége.

Milyen bőrproblémákat okozhat a stressz? Stressz tünetei a bőrön

Egy-egy megterhelőbb időszak során biztos tapasztalta már mindenki a stressz markáns tüneteit a bőrön: az arcunkon több pattanás jelenik meg a szokottnál, szárazabbá válik a bőr, érzékeny és irritált már mindennapi behatásokkal szemben is. Nem beszélve a stressz öregedést elősegítő hatásáról! Cikkünkben bemutatjuk, miképp hat a stressz bőrünkre, s hogyan védekezhetünk ellene, hogy hosszantartóan megőrizzük bőrünk fiatalságát és rugalmasságát.

Miért fontos bőrünk egészsége?

A bőr szerepe az, hogy határt és egyben kapcsolatot teremtsen a külső környezet és a szervezetünk között, megvédje azt a káros mechanikai, kémiai, fizikai és hőhatásoktól. Fontos szerepe van a hőszabályozásban is. Érdekes tény, hogy a bőrnek saját napi ritmusa van, azaz az idő függvényében változik hőmérséklete, felszínének pH-ja, a bőrön keresztüli vízvesztés mennyisége és a határfunkció szerepe is. Sérülése esetén az esztétikai problémákon túl könnyebben jutnak a kórokozók a szervezetünkbe, valamint igen fájdalmas, a napi életvitelt megnehezítő szövődmények alakulhatnak ki. A bőrünk a legnagyobb szervünk, nem szabad elhanyagolnunk, különleges figyelmet igényel, nem is beszélve arról, milyen fontos szerepe van az egészséges bőrképnek a jól ápolt megjelenésben, a pozitív kisugárzásban!

Az egészséges bőr

Bőrünk egészségéért különböző módszerekkel sokat tehetünk. A topmodellek, a sztár kozmetikusok és a bőrgyógyászok is szinte kivétel nélkül hangsúlyozzák a kellő mennyiségű vízfogyasztás fontosságát, a belső hidratálást, a dohányzás és a túlzott mértékű alkoholfogyasztás kerülését, és a kiegyensúlyozott, gyümölcsökben és zöldségekben gazdag étrend kialakítását (nem véletlenül, hiszen a piros bogyós gyümölcsök és a sötét zöld levelesek kiváló antioxidáns források, melyek szabadgyök-fogó tulajdonságuk révén csökkentik az oxidatív stressz hatását, így a bőrt érő káros hatások ellen is védenek), továbbá fokozottan hangsúlyozzák a megfelelő hidratáló krémek használatát és különösen hangsúlyozzák a fényvédők alkalmazását a napi arcápolási rutinban.

Mi azonban ismerünk még egy titkos összetevőt a ragyogó arcbőrért, ez pedig a pihentető, s még inkább szépítő alvás.

Stressz, alváshiány és a bőrbetegségek

Az alvási problémák manapság szinte már népbetegségnek számítanak. A krónikusan fennálló rossz minőségű alvás bizonyítottan káros hatással van a bőr funkciójára és az öregedés szemmel látható jeleire. Továbbá a külső megjelenéssel kapcsolatos elégedettségérzet is csökken a rossz minőségű alvás hatására. Vizsgálatok igazolták, hogy az akut alvásmegvonás a psoriasis fellángolását eredményezi, valamint csökkenti a társak által megítélt egészség és pozitív külső megjelenés képét. A krónikus alváshiány felgyorsítja az öregedés jeleinek megjelenését.

Zavar keletkezhet az alvás minőségében és mennyiségében is.

Ennek hátterében jelentős szerepet játszik rohanó életmódunk, a késő estig nyúló munkaórák, a kék fényt kibocsátó monitorok használata egészen a lefekvésig, a stresszes életmód, a belső szorongások és az ezek leküzdésére irányuló hiányos megküzdési stratégiák, ami a pandémia idején még fokozottabban jellemző társadalmunkra.

A nem megfelelő táplálkozás, dohányzás és alkoholfogyasztás, a kevés testmozgás szintén negatívan befolyásolja esti nyugalmunkat. Pedig a megfelelő minőségű alvás nélkülözhetetlen szervrendszereink növekedéséhez és megújulásához. A nem kellően pihentető alvás továbbá összefüggésbe hozható egyes krónikus betegségekkel is, mint például a magas vérnyomás, diabétesz, depresszió, elhízás, rákos megbetegedések. Még ha nem is esünk ilyen súlyos betegségek áldozatául, a teljesítőképességre és az életminőségre kifejezetten negatívan hat a kialvatlan állapot.

Ezek ismeretében egyértelmű, milyen fontos odafigyelnünk alvásunkra az egészséges és szép bőr érdekében. Ha jól használjuk ki az éjszaka adta lehetőséget, két legyet üthetünk egy csapásra, hiszen fizikai és szellemi teljesítőképességünk is javul, valamint arcbőrünk is üde, ragyogó lesz másnap, amit egész biztosan mások is észrevesznek!

A nyugodt alvás elősegítése

A nyugodt alvás érdekében sok mindent tehetünk. Ha éjszakánként gyakran forgolódunk az ágyban a másnapi tennivalókon gondolkozva, vagy bánkódva az aznap elszalasztott lehetőségeken, konfliktusokon, mindenképp érdemes valamilyen relaxációs technikát elsajátítani. Közkedvelt módszer a jóga, hiszen ez a mozgásforma átmozgatja testünket, kellőképp elfárasztva a nyújtó-erősítő gyakorlatok során, valamint az alkalmazott légzőgyakorlatok a mentális megnyugváshoz is hozzásegítenek.

Ha nincs lehetőségünk jógázni, csupán légzőgyakorlatokat is végezhetünk elalvás előtt, valamint elsajátíthatjuk a mindfulness technikát is. A mindfulness- tudatos jelenlét- egy olyan tudati állapot, mely segítségével a jelen pillanatra fókuszálva tudjuk megnövelni a mentális folyamatokkal kapcsolatos tudatosságunkat, elfogadó és ítélkezésmentes módon. Ez a tudatos jelenlét bizonyítottan egészségvédő hatással bír, ugyanis azáltal, hogy segít kizárni a múlton való rágódást vagy a jövővel kapcsolatos aggodalmaskodást, csökken a depresszió és a szorongásos zavarok kialakulásának kockázata. Persze egy kellemes habfürdő, lágy zene, egy jó könyv olvasása is elég lehet az esti relaxációhoz, és ne feledkezzünk meg a hálószoba kellemesen hűvös hőmérsékletének beállításáról sem. A kímélő ételek fogyasztása vacsorára és az esti nassolás elkerülése, illetve a koffeinfogyasztás visszaszorítása szintén közelebb visz minket a pihentető alváshoz. Persze ha az aktívabb sportolási lehetőségek is jó hatással vannak az alvásra, de arra ügyeljünk, hogy ezeket 4-5 órával a tervezett elalvási idő előtt válasszuk.

Az alvás tehát szépít!

Milyen gyógynövényekkel segíthetjük az alvást?

Ha a fent említetteken kívül mégis több segítségre lenne szükségünk, a gyógynövényekhez is bátran nyúlhatunk! A macskagyökér (Valeriana officinalis), a komló (Humulus lupulus), a citromfű (Melissa officinalis) a köztudatban is elterjedt nyugtató, alvást elősegítő hatásáról. A népi gyógyászatban teájukat használják ezen hatásaik alkalmazására, manapság viszont inkább kivonataikat részesítik előnyben. A gyógynövény kivonatok előnye a teákkal szemben azon túl, hogy kapszulába zárva is elérhetők, s így nem kell gondot fordítani az elkészítésükre, és egy pillanat alatt elfogyaszthatók, a biztosított hatóanyagmennyiség. Így megbizonyosodhatunk róla, hogy minden egyes kapszulával a szükséges (és biztonságos) mennyiségű hatóanyagot visszük be szervezetünkbe.

Az említett három gyógynövényen kívül a golgotavirág (Passiflora incarnata), a levendula (Lavandula angustifolia) és a kamilla (Matricaria chamomilla) szintén segít az esti relaxációban! A golgotavirág nyugtató hatással van az idegrendszerre, a levendula amellett, hogy sokan emésztés javító szerként alkalmazzák, segít csökkenteni a szorongást, nyugtató-altató hatással bír. Különösen stresszes időszakban érdemes levendula illóolajat csepegtetni a fürdővízbe, illetve az alváshoz használt párnára is kerülhet néhány csepp. Intenzív illata miatt azonban óvatosan bánjunk vele. A kamillavirág a mentális és fizikai nyugalom megőrzésében támogatja szervezetünket.

A kiegyensúlyozott alvás mellett megtámogathatjuk arcbőrünk fiatalságát kollagénnel is. A kollagén a kötőszövetben előforduló leggyakoribb fehérje, a bőr rugalmasságáért felel. A kor előrehaladtával mennyisége fokozatosan csökken a szervezetben, így kezdetben csak mimikai majd később mélyebb ráncok jelennek meg a bőr felszínén. A kollagén mennyiségének csökkenését a bőrben a természetes öregedési folyamaton kívül számos környezeti hatás is gyorsítja. A napon töltött idő hossza, a légszennyezettség, az alkohol fogyasztás és a dohányzás, valamint a mikrotápanyagok hiánya mind hozzájárul a kollagénrostok csökkenésén keresztül a bőr rugalmasságának elvesztéséhez. S miután a bőr elvesztette rugalmasságát, a ráncok megjelennek, mélyülnek. A kollagénvesztés következtében a bőr egyre vékonyabbá és szárazabbá válik.

A kollagén pótlása krémekkel és szérumokkal sajnos sokszor nem bizonyul hatásosnak, ugyanis ezek a termékek nem érik el a bőr mélyebb rétegeit, a dermiszt. A bőrnek ezen rétege a legfontosabb a kollagén termelés szempontjából. Sokkal eredményesebb hatást érhetünk el, ha magas biohasznosulású és ezáltal bioaktív kollagént juttatunk a szervezetünkbe étrend-kiegészítők fogyasztásával.

A kollagénnel gyakran együtt emlegetett másik vegyület a hialuronsav. Ez a molekula nagy vízmegkötő képességű, a bőrünk szerkezetében természetesen is előfordul. Az arcbőrünk mellett az ízületeinket is segít fiatalon tartani.

Milyen vitaminokkal segíthetünk a bőrünknek?

Nem csak az éjszaka során aludhatjuk széppé magunkat, napközben is elláthatjuk a szervezetünk fontos mikrotápanyagokkal, melyek segítenek a bőr szerkezetének épségének megtartásában. Mint korábban említettük, a káros környezeti hatások következtében fokozódik az oxidatív stressz a szervezetben, ami megindítja az öregedési folyamatokat. Az antioxidáns hatású vegyületek tudnak védelmet nyújtani az ilyen folyamatok ellen, ugyanis nagy reakcióképességüknek köszönhetően nem hagyják, hogy ezek a káros molekulák a szervezetünk struktúráival reagáljanak, helyette ők maguk vesznek részt e kémiai folyamatban, így semlegesítve a szabadgyököket. Ilyen antioxidáns hatású vegyületek a polifenolok is.

Polifenolokat a növényi táplálékok tartalmaznak, a gyümölcsök, zöldségek, olajos magvak, de a babfélék és a kakaó is nagyon gazdag ezekben a hatóanyagokban. Kiemelkedően magas polifenol tartalommal rendelkezik az olíva olaj is, melynek sokszor titulálják a mediterrán éghajlaton élők egészségét. A rendszeres olíva olaj fogyasztás a telítetlen zsírsavaknak köszönhetően jótékony hatással van a szív-érrendszerre, s az egészséges keringés fenntartása egész szervezetünk számára nélkülözhetetlen, hiszen így jutnak el a tápanyagok testünk minden egyes sejtjéhez. Többek közt a bőrünkhöz is!

Az antioxidánsok mellett vitaminokkal és nyomelemekkel is tudjuk befolyásolni bőrünk egészségét.  A B-vitamin csoport több tagja is szükséges az egészséges bőr fenntartásához. A B2-, B3-, B7-vitaminok (azaz a riboflavin, a niacin és a biotin) hozzájárul az egészséges bőr megőrzésében.

A B-vitamin hiány első jelei közt jelentkeznek a bőrgyógyászati problémák. Az aknék, kiütések jelennek meg, a bőr szárazzá és fakóvá válik, hámlani kezd, ráncosodik. Az ajkakon is megfigyelhető a B-vitaminhiány, azok ugyanis repedezetté válnak, különösen a szájzugban. A riboflavin (B2-vitamin) szerepet játszik a bőr integritásának megőrzésében és segíti a cink felszívódását, ami egy szintén nélkülözhetetlen mikrotápanyag a bőr egészsége szempontjából. A niacin (B3-vitamin) manapság nagyon közkedvelt hatóanyag a bőrápolási termékek piacán. Ez nem meglepő, hiszen hatásos az irritációk, a bőrgyulladás, az akné, ekcéma, a hyperpigmentáció és a nap által károsított bőr kezelésében. Kiemelkedő öregedésgátló tulajdonságokkal bír, ezért különböző kozmetikai krémek és szérumok kedvelt alapanyaga. A biotin (B7-vitamin) szükséges a zsírsavak metabolizálásához és védik a sejteket a vízvesztéssel szemben, így segít életteltelinek tűnővé varázsolni az arcbőrt. Hiánya száraz, hámló bőrt, töredező hajakat és körmöket eredményez.

A B-vitaminok az idegrendszer kiegyensúlyozott működéséhez is elengedhetetlenek. Ezért idegesebbnek, feszültebbnek, ingerlékenyebbnek érezhetjük magunkat, ha nem fogyasztunk elegendő B-vitamint. S mint fentebb említettük, a stressz gyorsítja az öregedési folyamatokat, előidézi a ráncok megjelenését.

A B-vitaminok vízben oldódnak, ezért fontos őket napi rendszerességgel pótolni, ugyanis szervezetünk nem tudja raktározni őket.

Az A-vitamin köztudottan jótékony hatással van a szem egészségére, ez azzal magyarázható, hogy nélkülözhetetlen összetevője a rodopszinnak, mely a retina receptoraiban a fényelnyelésért felelős. Azt azonban kevesebben tudják, hogy bőrünkre is milyen jótékonyan hat! Ez a zsírban oldódó vitamin nemcsak az egészséges bőrképhez szükséges, hatékonynak bizonyul egyes bőrgyógyászati problémák kezelésében is. Ilyen például a már sokat emlegetett akné, a psoriasis és a napsugárzás következtében kialakuló öregedési folyamatok. Biztosan sokan hallottatok már a retinol tartalmú, külsőlegesen használatos arckrémekről, melyek fiatal arcbőrt ígérnek. A retinol, azaz az A-vitamin belsőleg fogyasztva is széppé varázsolja a bőrt. Talán már nem is meglepő, hogy ez a vegyület is erős antioxidáns tulajdonságokkal bír, így akadályozva meg az idő előtti öregedést. Az A-vitamin serkenti a sejtosztódást és a sejt növekedést, továbbá pozitívan hat a fibroblaszt termelésre- ezek a sejtek felelősek a bőrt feszesen tartó szövetek fejlődéséért. Egyes kutatások szerint pedig a kollagén termelődést is serkenti az A-vitamin! Az A-vitamint a várandósok körültekintéssel fogyasszák, ugyanis magzatfejlődési zavarokat okozhat.

Ha egészséges bőrre vágyunk, a cinkben, a rézben és a jódban gazdag ételek kihagyhatatlan részét kell képezze táplálkozásunknak. Kiváló cink forrást jelentenek a vörös húsok, a hüvelyesek, a tojás, az olajos magvak és a tejtermékek, rézben leginkább a máj, az étcsokoládé és az osztriga gazdag, míg jódot a tengeri halak és kagylófélék, valamint a jódozott só tartalmaz. Ezek a nyomelemek egytől-egyig szerepet játszanak az egészséges bőr fenntartásában.