Tél végi vitaminpótlás – 5 nélkülözhetetlen vitamin a szervezet feltöltéséhez

Írta: bioextra |
Tél végi vitaminpótlás nemcsak citromokkal

A téli időszak végén már csak arra gondolunk, hogy jöjjön végre a tavasz, süssön ki a nap és a természet mellett a szervezetünk is teljen meg új élettel. A vitaminpótlás és tápanyagraktáraink feltöltése ebben az időszakban nagyon fontos feladat, hiszen a tavaszi időszak szeszélyes, a szikrázó napsütés megtévesztő is lehet, sokan esnek át a tipikus tavaszi megfázásos tüneteken. Hogyan őrizhető meg az egészségünk ebben az időszakban és milyen kulcsfontosságú vitaminok pótlására lehet szükségünk? Legújabb bejegyzésünk segít képbe kerülni és megfelelő muníciót adni a szervezet feltöltéséhez.

  • D-vitamin
  • C-vitamin
  • B6-vitamin
  • B12-vitamin
  • Vas

1. D-vitamin: vitaminpótlás a napfény erejével

d vitamin

A tél végi időszak igen megterhelő lehet lelkileg, hiszen már hosszú ideje szürkeséggel, bezártsággal kell szembenézni, ugyanakkor a testünkre is sokkal jobban oda kell ilyenkor figyelni. A tápanyagok, így a vitaminok szintje a februári időszak végére már lecsökken, így fogékonyabbá válunk a fertőzésekre, meghűlésekre. Nagy hangsúlyt kell tehát fektetnünk most az immunrendszer erősítésére és védelmére.

Kutatások azt mutatják, hogy tél végére a magyar lakosság nagy részének a szervezetében egészen alacsony szintre csökken a D-vitamin szint. Ez a vitamin elengedhetetlen az egészség megőrzéséhez, hiszen hozzájárul az immunrendszer normál működéséhez, szerepet játszik a sejtosztódásban, hozzájárul az egészséges csontozat és fogazat kialakulásához és fenntartásához. Emellett segíti a kalcium és a foszfor normál felszívódását és hasznosulását. Tél végi időszakban a 2000 NE/nap a javasolt beviteli mennyiség felnőtteknek és 400 NE/nap a gyerekeknek.

Vitaminpótlás D-vitaminnal

Mivel a D-vitamin a szervezetben napfény hatására termelődik, a téli időszakban igen nehéz természetesen pótolni. Fedezhető élelmiszer, táplálkozás segítségével, de jó, ha kiegészítjük egy hatékony felszívódású, jól megválasztott D-vitamin készítménnyel.

Ha elsőként étkezés útján pótolnánk, akkor a legegyszerűbb D-vitaminban gazdag és hidegen sajtolt növényi olajokkal, például a tökmagolaj vagy a lenmagolaj által biztosítani a pótlását, de a halfélék is remek források lehetnek, például a lazac vagy a tonhal, vagy akár egy szardíniakonzerv is nagyon jó választás.

Ha ennél egyszerűbb megoldást szeretnél, próbáld ki a Bioextra D-spray 1000 NE szájspray kiszerelésű étrend-kiegészítőnket, ami egy-két fújással segít pótolni a szükséges D-vitamin mennyiséget. Extra szűz olívaolajban oldott vitaminként hatékonyan szívódhat fel a szervezetben. Csak bedobod a táskádba és már fújhatod is a szükséges D-vitamin mennyiséget!

2. C-vitamin: vitaminpótlás a magyarok kedvenc vitaminjával

A C-vitamin – akárcsak a D-vitamin – hozzájárul az immunrendszer normál működéséhez, ezért a tél utolsó időszakában nagyon fontos vitamin. Ugyanakkor a C-vitamin hozzájárul a normál energiatermelő anyagcsere-folyamatokhoz, az idegrendszer normál működéséhez. Segíti a sejtek oxidatív stresszel szembeni védelmét. Tavaszi időszakban nagyon jó szolgálatot tesz, mert hozzájárul a fáradtság és a kifáradás csökkentéséhez és fokozza a vas felszívódását is.

Antioxidáns hatású, azaz véd a szabad gyökök káros hatásai ellene, és bizonyított tény, hogy a C-vitamin fokozza a fertőzésekkel szembeni ellenálló-képességünket. Vízoldékony, így szervezetünk nem tudja raktározni, ezért pótlására különösen oda kell figyelnünk.

Ebben az időszakban kedvelt választás a C-vitaminban igencsak gazdag élelmiszer: a savanyú káposzta. Ebből fogyasszatok sokat, ha szeretitek, de a lenmagolaj és a mogyoróolaj szintén nagyon hasznos C-vitamin források.

A C-vitamin szükséglet ebben a tél végi időszakban 80-120 mg/nap is lehet.

A táplálkozás mellett kiegészítésként érdemes olyan C-vitamin készítményt választanunk, ami nyújtott hatóanyag leadással, egész napon át segít adagolni a szervezet számára szükséges C-vitamin mennyiséget. A Bioextra C+ kombinált készítményei éppen ezért lettek kifejlesztve: segítenek egész napon át pótolni a megfelelő C-vitamin mennyiséget.

3. B6-VITAMIN: vízoldékony vitaminok pótlása

A teljes kiőrlésű pékárukban, halakban, burgonyában, banánban, földimogyoróban és borsóban találhatunk belőle nagyobb mennyiséget. A tökmagolaj is kiváló B6-vitaminforrás. A B6-vitamin – amellett, hogy hozzájárul az immunrendszer normál működéséhez – részt vesz a normál energiatermelő anyagcsere-folyamatokban, hozzájárul az idegrendszer normál működéséhez, a normál vörösvérsejt-képződéshez, a kifáradás csökkentéséhez, sőt, még a hormonális aktivitás szabályozásához is.

A B6 vitamin szükséglete elsősorban a fehérjebeviteltől függ. 100 gramm fehérje mellé 1,5-1,7 mg B6 vitamint javasolnak. Érdekessége, hogy szinte száz százalékosan felszívódik a bélrendszerből. Bár vízoldható vitamin lévén nem lehet túladagolni, tartósan nagy mennyiségű (50 mg/testtömeg-kilogramm feletti) bevitele toxikus lehet.

4. B12-VITAMIN: A vegetáriánusok vitaminja

Ez a vitamin akkor különösen fontos, ha vegetáriánus vagy vegán étrendet folytatsz, növényi eredetű élelmiszerekben ugyanis nem található meg. A B12-vitamin a májban, húsban, a heringben, tőkehalban van nagyobb mennyiségben, de a tojás és a tejtermékek is kisebb mennyiségben tartalmaznak B12-t.

Nagyon fontos vitaminról van szó, mert a hiánya vérszegénységhez, fáradékonysághoz vezethet. A B12-vitamin szintén hozzájárul az immunrendszer normál működéséhez, illetve az energiatermelő anyagcsere-folyamatok működéséhez is. Emellett segíti az idegrendszer normál működését, a vörösvérsejt-képződést, csökkenti a kifáradást és szerepet játszik a sejtosztódásban.

5. VAS: van egy jó ötletünk a vaspótlásra

A tél végi kimerültségben sokszor eszünkbe sem jut, hogy a fáradékonyság, a terhelhetőség és a koncentráció csökkenése nem csak a túlhajszoltság és a napi feladatok következménye, hanem valóban orvosolandó probléma, nevezetesen vashiány áll a hátterében.

A fáradékonyság, levertség, gyakori szédülések mellett a haj és a körmök töredezettsége is gyakori tünet. A vashiányos betegek bőre sápadt, fakó, száraz, ez fontos árulkodó jel lehet! A nyelv gyulladása vagy afták megjelenése, nyugtalan láb szindróma vagy a különösen szokatlan dolgok megkívánása – pl. jég, homok, keményítő szintén vashiányra utaló tünetek.  Ha az említettekhez alvászavar, szívdobogás érzet, gyakori fejfájás, a fizikai és a szellemi aktivitás csökkenése társul, érdemes vérvizsgálatot igényelni az esetleges vashiány diagnosztizálásának céljából.

A férfiak vasszükséglete napi 1 mg, a nőké viszont ennek majdnem duplája, napi 1,5-2 mg, terhesség esetén viszont a női szervezetnek napi 3 mg vasra is szüksége van! Mivel a táplálékkal bevitt vas felszívódása sajnos sokszor elégtelen, s csupán a bevitt mennyiség kb. 10%-a szívódik fel, így férfiaknak a napi ajánlott beviteli mennyiség 10 mg, nőknek 15-20 mg naponta.

 A vas legfontosabb feladata az oxigén és a szén-dioxid szállítása a véráramban, mely különböző kémiai reakciókon keresztül valósul meg. A vérben a hemoglobin részeként, míg az izomban a mioglobin építőelemeként nemcsak szállítja, hanem raktározza is az oxigént. Vashiány alakulhat ki nem megfelelő étrend alkalmazása vagy fokozott vérveszteséget eredményező egészségügyi körülmények (például menstruáció) esetén. 

A BIOEXTRA FERROVIT étrend-kiegészítő készítményünk szerves vasat és vitaminokat, ásványi anyagokat tartalmazó komplex vaskészítmény, amely támogatja a szervezet számára nélkülözhetetlen vas pótlását, hozzájárul az immunrendszer normál működéséhez, valamint a normál vörösvérsejt- és hemoglobin-képződéshez.
A vas, a réz, a cink, valamint a B6- és B12-vitaminok hozzájárulnak az immunrendszer normál működéséhez.