4 nélkülözhetetlen vitamin a tavaszi megújulásra

Írta: bioextra |
VITAMINOKKAL A TAVASZI MEGÚJULÁSÉRT

A tél elmúltával azt is gondolhatnánk, hogy már nincs is szükségünk extra vitaminpótlásra. Holott a szeszélyes tavaszi idő, a sokszor napsütéses, de mégis hűvös, szeles időjárás épp úgy igénybe veszi a szervezetünket, mint a téli hónapok. Gyakori jelenség a tavaszi fáradtság is, mely az évszaki változás különböző szervezetre gyakorolt hatásai miatt nehezíti meg napjainkat. A meleg öltözet vékonyabbra cserélése, a szabad levegőn töltött programok könnyen csapdába csalhatnak minket, hiszen a kórokozók továbbra is csak a megfelelő alkalomra várnak, hogy szervezetünkbe juthassanak. A vitaminok, ásványi anyagok pótlása ebben az időszakban sem lehet kérdéses, de melyik az a 4 vitamin, amiknek a hiánya a leginkább sújt minket a tavaszi időszak kezdetére?

Cikkünkben összegyűjtöttük, mik lehetnek a legfontosabb vitaminok, amikre a tavaszi időszakban (is!) mindenkinek szüksége van.

Vitamin
Vitaminok tavaszi fáradtság ellen

C-vitamin, a magyarok kedvenc vitaminja

Sokan az ősz beálltával, a tél közeledtével gondolják fontosnak a C-vitamin fogyasztást. Nem is nagyon tévednek ezzel a gondolattal, hiszen az immunrendszer megfelelő működése szempontjából nélkülözhetetlen a C-vitamin, s erre különösen nagy szükségünk van a hideg időben jellemző vírusos-, bakteriális megfertőződések elkerülésének érdekében. Azonban a tavaszi szeszélyes időjárás ugyanilyen veszéllyel fenyeget minket, és immunrendszerünk megfelelő karbantartása épp olyan fontos az első napsugarak megjelenésekor, mint hideg téli időszakban!

A C-vitamin mind a veleszületett, mind a szerzett immunválasz szempontjából fontos hatóanyag. Támogatja a bőr barrier funkcióit a kórokozók bejutásának megakadályozása érdekében, s antioxidáns hatása révén a környezetből érkező oxidatív stresszel szemben nyújt védelmet. A C-vitamin felhalmozódik bizonyos immunsejtekben, fokozva azok idegen anyagokat bekebelező hatásukat, így eredményezve a kártékony baktériumok pusztulását. A C-vitamin az immunrendszerre gyakorolt hatása mellett nagyon kedvezően hat a bőr szerkezetére is, ugyanis ez a mikrotápanyag szükséges a kollagén képződéséhez.

A C-vitamin szerepet játszik a kollagén képződésében, s ezáltal az érfalak, a csontok, a fogak, a fogíny, a bőr és a porcok megfelelő szerkezetének kialakításában. A kollagén a kötőszövetekben leggyakrabban előforduló fehérje, a bőr rugalmasságát, feszességét segít fenntartani.

A magas C-vitamin tartalmú gyümölcsök fogyasztása szerencsére egyre könnyebbé válik a tavasz beköszöntével. Még elérhető a narancs, a grapefruit, mandarin, de már a piacok standjain a bogyós gyümölcsök is megjelennek, mint az eper, a málna, az áfonya, ezek mind tökéletes választásnak számítanak C-vitamin pótlás szempontjából. A zöldségek, salátafélék, spenót, spárga, brokkoli, sárgarépa szintén jó választásnak bizonyulnak.

D-vitamin, a “napfényvitamin”

A D-vitamin említése kihagyhatatlan a felsorolásból, hiszen ez a zsíroldékony, vegyület, mely sokkal inkább hormon, mint vitamin a napfény hatására keletkezik bőrünkben, s a tavasz érkeztével egyre több lehetőségünk van a napon tartózkodva fokozni D-vitamin raktárunk mennyiségét. A D-vitamin elengedhetetlen az egészséges csontok, fogak és izomzat fenntartásához. A D-vitamin segíti a kalcium és a foszfor felszívódását, és így a csontokba épülését, annak szerkezetének erősítését.

C vitamin

Ezen túl azonban a D-vitamin is fontos szerepet játszik az immunrendszer működésében. A D-vitamin szükséges az immunrendszer normál működéséhez, viszont ezen túlmutatóan is igazolt egyéb hatása. Több klinikai vizsgálat bebizonyította, hogy a D-vitamin-pótlás lerövidíti a megfázásos betegségek és az influenza megbetegedés időtartamát, valamint a betegség lefolyása enyhébb, szemben azokkal, akik nem szednek D-vitamint. Egy több évig tartó vizsgálatban azt is igazolták, hogy a D-vitamin rendszeres szedése csökkenti a húgyúti fertőzések gyakoriságát is.

Egyes élelmiszerek is tartalmaznak D-vitamint, mint például az olajos halak vagy a tojássárgája, de az elsődleges D-vitamin forrásunk a fedetlen testet érő napsugárzásból származik. Ezért törekedjük arra, megfelelő fényvédelem mellett, hogy minél többet tartózkodjunk a napon a szabadban, hogy kellő mennyiségű D-vitamin termelődhessen a szervezetünkben.

B-vitaminok, a komplex vitamincsalád

A B-vitaminok elsősorban az idegrendszer normális működésének szempontjából fontos vitaminok szervezetünk számára. A B-vitamin komplex családba olyan vízoldékony vitaminok tartoznak, melyek különböző kémiai szerkezettel rendelkeznek, ám mégis van sok közös jellemzőjük, hiszen mindannyian létfontosságú enzimek működéséhez szükséges molekulák. Az egyes hatóanyagok külön tudományos névre hallgatnak, azonban mindegyikük egy számmal ellátott névvel is használatos. Napi szintű pótlásuk szükséges, ugyanis a vizelettel távozik a szervezet számára felesleges mennyiség. A tavaszi fáradtság észlelése során segíthetik energiaraktáraink felszabadítását, pszichológiai funkcióink normál működését.

Vitamin B etelek

B1-vitamin

A thiamin, azaz a B1-vitamin elsősorban a szénhidrát anyagcserében játszik szerepet, valamint az idegrendszer, az izmok és a szív egészséges működéséhez szükséges. A vitamin a hiánybetegségek pótlására és idegszöveti károsodások kezelésére alkalmazandó, mint például az alkoholizmus során vagy terhesség következtében kialakult neuritis, diabeteszes neuropathia. Továbbá szívműködési zavarok esetében is javallt. Ezen jellegű alkalmazása azonban kizárólag orvosi utasításra történik. A thiaminnak ismert egy úgynevezett benfothiamin származéka, mely az anyavegyületnél lényegesen jobb zsíroldékonysággal, így jobb biohasznosulással rendelkezik.

B2-vitamin

A riboflavin, vagyis a B2-vitamin szintén részt vesz anyagcsere-folyamatokban, a szervezet redoxi reakcióiban van fontos szerepe. Hiánya a szájzugok repedezettségével, a szájnyálkahártya gyulladásával, a szaruhártya keringési zavarával, vérszegénységgel, esetleg ekcémával jár együtt. A B2-vitamin szükséges a normál növekedés biztosításához, az idegrendszer megfelelő működéséhez, a nyálkahártyák és a bőr, köröm, haj épségének megőrzéséhez.

Vitamin

B6-vitamin

A B6-vitamin, más néven piridoxin fontos az aminosavak metabolizmusában, bizonyos enzimatikus folyamatokban, nélkülözhetetlen a hemoglobin szintézishez, s így a vérképzéshez, hozzájárul az immunrendszer megfelelő működéséhez, szükséges az idegrendszer és a pszichológiai funkciók egészséges működéséhez, és egyes energiatermelő anyagcserefolyamatok részét képezi.

B12-vitamin

A B12 -vitamin nélkülözhetetlen a megfelelő vérképzéshez, a vörösvértestek szintéziséhez. Emellett szükséges az immunrendszer megfelelő működéséhez, egyes energiatermelő folyamatokban fontos szerepet játszik, valamint az idegrendszer normál működéséhez is nélkülözhetetlen. A B12-vitamin a májban raktározódik, hiánya vérszegénységet eredményezhet.

E-vitamin, az antioxidáns vitamin

Az E-vitamin kiváló antioxidáns hatású vegyület. Az antioxidánsok védik a szervezetet az azt károsító szabad gyökökkel szemben. A szabad gyökök olyan molekulák, melyek szerkezetüknél fogva nagyon reakcióképesek, s így a szervezet sejtjeivel is könnyen reagálnak, abban károsodást okozva. Az antioxidánsok a szervezetünk sejtjei, enzimjei, fehérjéi helyett reagálnak a szabad gyökökkel, hiszen kémiai szerkezetüknél fogva nagyobb affinitást mutatnak a szabadgyökök felé.

Vitamin


Az E-vitamint táplálékunkból könnyen fedezhetjük. Az olajos magvak, a növényi olajok és a zöld leveles növények mind gazdag antioxidáns források.