B-komplex kisokos: a B9- és B12-vitaminok jótékony hatásai

Írta: bioextra |
B12-vitamin

Gyógyszerészeink által írt edukatív bejegyzéseinkben több esetben foglalkoztunk már a B-komplex vitamincsaláddal: itt és itt. Ezekben a lényegretörő ismertetőkben, amit “kisokos” jelleggel készítünk Nektek, olvashattunk már a B-vitaminok emberi szervezetben betöltött szerepeiről, elsősorban az idegrendszerre gyakorolt hatásairól. Most azonban ismerkedjünk meg kicsit részletesebben az egyes B-vitaminok tulajdonságaival! Kerüljetek képbe azzal kapcsolatban, mennyi mindent támogatnak az emberi szervezetben! Folytassuk a B-komplex család két, talán legjobban ismert tagjaial: bemutatkozik a folsav és a B12-vitamin!

B9-vitamin: folsav, a B-komplex család legismertebb tagja

A folsav az étrend-kiegészítő termékek egyik leggyakoribb összetevője. Nem is véletlen, hiszen számos biokémiai folyamat nélkülözhetetlen része. A folsav részt vesz a sejtosztódásban, az aminosav szintézisben, a vérképzésben és az idegrendszer normál működésének fenntartásában. A terhesség során kiemelten fontos mikrotápanyag mind a kismama, mind a fejlődő magzat számára, ugyanis folsav jelenlétében megy végbe a velőcső záródás folyamata. Emellett a sejtek osztódása szempontjából is nélkülözhetetlen vitamin.

B-komplex kisokos: mire jók a B-vitaminok? B vitamin fontossága terhesség alatt

A folsav elengedhetetlen a vérképzéshez, hiszen mind a fehérvérsejtek, a vörösvértestek, és a vérlemezkék képzésében is szerepe van, valamint az aminosavak és a nukleinsavak anyagcseréjében. Ezeken túl még a szájnyálkahártya és a gyomor-bélrendszer egészségéhez is hozzájárul.

Folsav hiányában a vérszegénység egyik fajtája (egész pontosan megaloblastos anaemia), neurológiai zavarok, álmatlanság, ingerlékenység, feledékenység alakulhat ki, illetve a fejlődő magzat esetén velőcsőzáródási rendellenességek, az idegrendszer fejlődési zavara jelentkezhet. Csökken az immunrendszer védekezőképessége is, fogékonyabbá válunk a fertőzésekkel szemben ennek a vitaminnak hiányában. A folsavhiány könnyen diagnosztizálható vér- és vizeletvizsgálattal.

B9 vitamin

Legfontosabb folsav források a zöld leveles zöldségek, mint például a spenót, a sóska, a kelkáposzta, a spárga, a brokkoli, ezeket érdemes elsősorban gyersen vagy enyhén párolva fogyasztani, ugyanis a folsav hőre érzékeny vitamin, és a túlzott főzés hatására elbomlik. Sok folsav található az élesztőben, a májban és a vesében is.

A folsavat érdemes B12-vitaminnal együtt fogyasztani, ugyanis a folsav sejtekbe történő felvételéhez szükség van a B12-re.

Egy érdekes állapot, mely során ugyan a vérben megfelelő a folsav szintje, azonban a vörösvértestek folsavtartalma alacsony. Ennek hátterében az áll, hogy a B12-vitamin szükséges egy enzim működéséhez, ami a vérképzéshez megfelelő szerkezetűvé alakítja a folsavat. Emiatt érdemes lehet a folsavat és a B12-vitamint együtt pótolni. A túl sok folsav bevitel azonban akadályozhatja a cink felszívódását. Az orális fogamzásgátló tabletták megnehezítik a folsav bélből történő felszívódását, ezért a tervezett terhesség előtt kb. fél évvel érdemes abbahagyni ezeknek a készítményeknek a szedését és egyúttal megkezdeni a folsav pótlást, hiszen a fejlődő magzat egészsége szempontjából elengedhetetlen ez a mikrotápanyag. A rendszeres alkohol fogyasztás szintén nagyobb folsav igényt jelent a szervezet számára, hiszen egy átalakítóenzim működésképtelensége miatt a folsav nem tud hasznosulni.

Felnőttek számára a napi ajánlott folsav beviteli mennyiség 200 μg.

B12-vitamin: cianokobalamin, a vegánok vitaminja

A B12-vitamin egy kobalt tartalmú vegyület, nevét is innen kapta. A B12 -vitamin nélkülözhetetlen a megfelelő vérképzéshez, a vörösvértestek szintéziséhez. Emellett szükséges az immunrendszer megfelelő működéséhez, egyes energiatermelő folyamatokban fontos szerepet játszik, valamint az idegrendszer normál működéséhez is nélkülözhetetlen, mérsékli az ingerlékenységet.

Stressz hatása a szervezetre

Továbbá a B12-vitamin szerepet játszik a fehérje-, a szénhidrát- és a nitrogénanyagcserében.

A B12-vitamin a májban raktározódik, akár több éven keresztül is. A gyomorból történő felszívódásához szükség van egy intrinsic faktor nevű enzimre, mely elégtelen termelődése esetén megfelelő mennyiségű B12-vitamin esetén is hiánytünetek jelentkeznek.

Terhesség és szoptatás során növekszik a B12-vitamin szükséglet, valamint serdülő korban is nő a napi igény. A B12-vitamin pótlása nem csak szájon át, de intramuszkuláris injekció formájában is elérhető. Túladagolásra utaló szakirodalmi adatok nem ismertek.

Hiányában vészes vérszegénység alakul ki, valamint idegrendszeri panaszok jelentkeznek.

B12 vitamin

Legfőbb B12-vitamin forrásunk a máj, a vörös húsok, a hering, a tejtermékek és a tojás, állati eredetű forrásokból pótolható, növényi táplálékban nem fordul elő a B12-vitamin. Érdekesség, hogy a vastagbél baktériumai is állítanak elő B12-vitamint az emberi szervezetben, ám a bél ezen szakaszán már nem történik tápanyagfelvétel, így ez nem tud hasznosulni. Vegetáriánus és vegán étrendet követők számára különösen fontos a B12-vitamin étrend-kiegészítőkből történő pótlása.

Felnőttek számára a napi ajánlott B12-vitamin beviteli mennyiség 2,5 μg.