10+1 könnyen betartható újévi fogadalom az egészségünk megőrzéséért

Írta: bioextra |
10+1 könnyen betartható újévi fogadalom az egészségünk megőrzéséért

Fogadjunk, hogy egészséges leszel!

Január a jó szokások és a nagy fogadalmak ideje. Minden évkezdet tele van reménységgel és optimizmussal, hogy idén végre változik az életünk, jobbik énünket adhatjuk és elérjük a vágyott alakot, életmódot, hangulatot, megvalósíthatjuk azokat a terveinket, amelyeket régóta dédelgetünk. Az év eleje mindig a nagy elhatározások ideje, de aztán valami mindig történik, ami miatt a nagy elánnal megtervezett új élet inkább előbb, mint utóbb, de már csak lelkifurdalásra okot adó csalódásként jelenik meg.

Meglepő, de igaz:

az „idén sem sikerült” –  érzés már az első januári hétvégén meg szokott jelenni, a nagy átlagnak ugyanis elegendő 7 nap ahhoz, hogy lazítson az elhatározásán, vagy egyenesen feladja azt.

Legújabb cikkünkben olyan egészségmegőrző szokásokat sorolunk fel, amelyek megmutatják, hogy mitől jó egy újévi fogadalom. Szerintünk leginkább azért, mert betartható és motiváló is egyben.

Olvass bele és fedezd fel tippjeinket!

Sóvárogj, hogy legyőzd a kísértést!

Nem árt tudni, hogy a szokásokat a sóvárgás hajtja. Az elérendő célunknak olyannak kell lennie, ami jutalom érzéssel jár együtt, vagyis sóvárgunk rá. Éppen ezért célszerű kiválasztani egy jelet és egy jutalmat, amit összekapcsolunk a nehézséget okozó feladattal, hiszen a feladat elvégzése lesz a mi új és jó szokásunk. (1)

Például szeretnénk többet mozogni? Akkor a jel az lesz, hogy kiválasztunk egy napot a mozgásra, jelez a telefonunk, a naptárunk, vagy a heti tervezőnk. A jutalom pedig? Válasszunk mondjuk egy turmixot, amit az edzés után elfogyasztunk. De olyan turmix legyen, aminek már csak a gondolata is beindítja a sóvárgásunkat! Valódi jutalom legyen, mert onnantól van esélyünk rá, hogy a sóvárgás erősebbé válik, mint a fogadalom feladására késztető kísértés. A sóvárgás előidézése a cégeknek valódi tudományt és kihívást, az emberek számára pedig valós önismeretet igényel.

Naponta több tucat „feladatot” kellene végigcsinálnunk, amelyekből szokás kellene, hogy legyen, mégsem válnak azzá. Figyelnünk kellene a sóbevitelre, sokkal több vizet kellene innunk, több zöldséget és kevesebb zsírt kellene fogyasztanunk, mindenkinek fényvédőt kellene használnia, hiszen csökkenti a rák kialakulásának esélyét, de mégis…

Alábbi tippjeinket úgy gyűjtöttük össze, hogy alkalmasak legyenek arra, valódi jó szokássá válhassanak, hiszen könnyen betartható, mégis nagy változást hozó, tehát motiváló fogadalmakat jelenthetnek.

10+1 könnyen betartható fogadalom

Táplálkozás

1. Minden nap reggelizz. A reggeli a nap legfontosabb étkezése.  A kihagyott étkezések előbb-utóbb vissza fognak ütni. Egyél zabkását gyümölccsel és/vagy magvakkal vagy tojást vagy salátát vagy akár a tegnapi vacsoráról maradt halat. Egy fehérjében és rostban gazdag reggelivel sokáig kihúzhatod éhezés nélkül.

2. Egyél gyakrabban, de kisebb adagokat. A napi 5 étkezés az ideális. – A kevés étkezés is, a túl alacsony kalóriabevitel is lassítja az anyagcserét hosszú távon, az amerikai egészségügyi minisztérium szerint. A három főétkezésed közé férjen bele egy-egy egészséges falat: gyümölcs, magvak, sovány sajt vagy akár egy-két kocka étcsokoládé.

3. Rágózz! A rágózás csökkenti az éhségérzetet és az édesség utáni sóvárgást. Vigyázz, hogy cukormentes verziót válassz!

4. Állj készen a falásrohamra! Mindig legyen felszeletelt (vagy kisebb méretű) zöldség és gyümölcs a hűtőben. Az édesanyák ebből még uzsonnát is csomagolhatnak a gyerekeknek! Mindenkinek jó, hogyha tudja magáról: szüksége lesz felkészülten várni a kezdeti időszakban elmaradhatatlan falási rohamokat.

5. Válassz jó minőségű táplálék-kiegészítőket! Nem helyettesítik a változatos és egészséges táplálkozást, cserébe támogatják szervezetünk egészségének megőrzését.   Jó minőségű, hatékony előállítási módszerrel készített táplálék-kiegészítőknél a felszívódás hatékonysága is jobb lehet és a szervezetünk azt a támogatást kapja, amire valóban szüksége lehet. Érdemes lehet ezzel kapcsolatban gyógyszerésszel is egyeztetni. A megfelelő készítmény kiválasztása előtt érdemes átgondolni, miért van szükségünk vitaminpótlásra, mit várunk az adott étrend-kiegészítőtől. Előfordulhat, hogy úgy ítéljük meg, táplálkozásunk nem fedezi az optimális vitaminszintet, de az is lehet, hogy a vírusos időszakban immunrendszerünk erősítése a fő cél.

Folyadékfogyasztás

fogadalom

6. Kezdd egy pohár vízzel a napot! A víz, ha azt közvetlenül ébredés után, éhgyomorra fogyasztjuk el, szinte érezhetően feltölti a szervezetet.  A gyorsan felszívódó víz nagyon hamar eljut a sejtekhez, így minden folyamatot fel tud gyorsítani. Az elfogyasztott folyadék például remekül serkenti az anyagcserét, így a székrekedéssel küszködőknek is ajánlható az, hogy rendszeresen, minden reggel, közvetlenül ébredés után igyanak meg 2-3 deciliternyi langyos, szénsavmentes vizet!

7. Kevesebb cukros üdítő vagy limonádé!  Ha szereted a cukros üdítőket, akkor sajnos nem fogsz tudni egyik napról a másikra lemondani róluk, vagy legalábbis nagyon nehezen. Ezért egyszerűbb, ha kezdetben adsz magadnak egy limitet, és úgy kezeled ezeket az italokat, mintha édességet ennél, és nem úgy, mintha vizet innál.

8. Teázni menő! – A tea – amellett, hogy igen népszerű ital és egyes kultúrák szerves hozzátartozója – az egészségre is számos jótékony hatással bír.

A  klasszikus szálas teának az antioxidáns hatás mellett fertőtlenítő, antibakteriális hatása is van a benne található katekinek jelenlétének köszönhetően.

Ennek eredménye, hogy a szájüregben gátolja a fogszuvasodást okozó baktériumok elszaporodását, így a csíraszám visszaszorításával csökken a fogszuvasodás előfordulása, valamint annak mértéke is.” (2) Emellett a katekinek védelmet nyújthatnak az emésztőrendszeri fertőzések egy része ellen. Ha igazán jót akarsz tenni magaddal, váljon szokásoddá idén, hogy minden nap elszürcsölgetsz egy csésze ízesítés nélküli fekete-, gyümölcs, vagy gyógyteát

Mozgás

fogadalom

9. Saját testsúllyal, minden nap 5 perc Eleinte teljesen mindegy, hogy fogyni, izmosodni, netán újra sportolni szeretnél, kezdő vagy újrakezdő vagy, az első lépés ugyanaz. Bele kell vágni! Csinálj belőle szokást! Meglátod, ha 5 perc mozgás mindennapos szokásoddá válik, akkor lesz abból 10 is. Majd fél óra.  10 fekvőtámasz, 20 hasprés, nyújtás lefekvés előtt…Szinte bárhogyan, ahogyan jól esik!

Lényeg, hogy kezdd el és élvezd, hogy végre csinálod.

Ráadásul a rendszeres mozgással nemcsak a testi, de a lelki egészség is megőrizhető!

Azonban ügyelj arra, hogy ne vállald túl magad az elkövetkező napokban, sőt januárban sem, hiszen fontos a folyamatos sikerélmény megszerzése és fenntartása. Rosszul megválasztott intenzitással hamar ízületi fájdalmaid és izomlázad lehet, ami ismételten elveszi a kedvedet, vagy éppen korlátoz a mozgásodban.

10. Alapozz lazán, de hatásosanMindenkinek szüksége van egy alap állóképességre. Ha nem vagy profi és még(!) nem vagy tisztában a pulzustartományokkal, még akkor is hamar eredményeket érhetsz el. Ugrókötelezz, szobabiciklizz, ússzál, vagy kocogj, gyorsgyalogolj.  Csinálj 4 ütemű fekvőtámaszokat! Válassz egy kényelmesnél kicsivel nagyobb tempót és mindennap a jólesőnél egy hajszállal csináld tovább. Napról-napra belelendülsz, ezáltal az izomzatod, a keringésed és az ízületeid is hozzászoknak fokozatosan a terheléshez.

+1 Soha ne mondd, hogy soha. Időnként belefér egy csokitorta vagy egy velős pirítós,  egy-egy edzés nélküli nap, mert a lényeg az, hogy ne akarjunk egyszerre mindent és utána szépen vissza tudjunk illeszkedni a már megszokott, egészségesebb kerékvágásba. Ha van jutalom, könnyebb átállni. Jutalmazzuk meg magunkat egy-egy dorbézolósabb pillanattal, majd utána térjünk vissza az önkontroll világába.

Fogadjunk, hogy így sikerülhet betartani az újévi jó szokásokat!

Forrás:

  • J.Brug, E. de Vet, J. de Nooijer és B. Verplanken: Predicting Fruit Consumption: Cognitions, Intention and Habits „Jourmal of Nutrition Education and Behavior 38 (2006): 73-81.
  • https://www.webbeteg.hu/cikkek/egeszseges/2963/a-tea-hatasai