A vitaminhiány nem évszakfüggő!

Írta: bioextra |
Vitaminpótlás Bioextra

Erre figyeljünk, ha nyáron fel akarjuk tölteni a vitaminraktárainkat

Gyakran hangsúlyozzuk, hogy az őszi- téli időszakban milyen fontos odafigyelni a megfelelő vitaminpótlásra. Ez szinte evidenciának tűnik, szezonálisan elárasztanak minket az ilyen jellegű cikkek. 

A tavaszi időszakban fontos vitamindús étkezés is gyakori téma, azonban a nyári vitaminpótlásról szinte sosem esik szó! Szükségünk van-e vajon a bő gyümölcs- és zöldségválaszték mellett külön figyelmet fordítanunk erre? Cikkünkből kiderül!

Vitaminpótlás Bioextra

Vitaminhiány egész évben? Mikor szükséges figyelni a vitaminpótlásra?

Általánosságban elmondhatjuk, hogy a hidegebb hónapokban immunrendszerünk támogatására fokozottabb szükség van. Ez a megállapítás valóban helytálló is, szervezetünk védekezőképessége meghálálja a külső támogatást. 

Elsősorban a C-vitamin és a D-vitamin pótlása lehet döntő jelentőségű a fertőzéses megbetegedésekkel szemben való védekezések tekintetében. 

Immunrendszerünk azonban nem csak télen, hanem évszaktól és időjárástól függetlenül minden egyes nap védelmezi testünket az idegen betolakodókkal szemben. Nyáron is leselkedik ránk veszély, csak a megfázás, a légúti megbetegedések helyett inkább az ételmérgezésektől és a strandokon elkapható fertőzésektől kell ódzkodnunk.

Vitaminpótlás Bioextra

STOP vitaminhiány! Ezeket a vitaminokat pótoljuk idén nyáron

A C-vitamin hatása és fontossága

Szerencsére a paletta igen széles a nyári vitaminforrások tekintetében. A szezonálisan elérhető bogyós gyümölcsök, mint például az eper, a málna, a szeder nagyon magas C-vitamin és antioxidáns  tartalmúak. 

A C-vitamin szükséges az immunrendszer normál működéséhez, így segít a fertőzéses betegségek elleni védekezésben. A C-vitamin mind a veleszületett, mind a szerzett immunválasz szempontjából fontos hatóanyag. 

Támogatja a bőr barrier funkcióit a kórokozók bejutásának megakadályozása érdekében, s antioxidáns hatása révén a környezetből érkező oxidatív stresszel szemben nyújt védelmet. A C-vitamin felhalmozódik bizonyos immunsejtekben, fokozva azok idegen anyagokat bekebelező hatásukat, így eredményezve a kártékony baktériumok pusztulását.

C+ vitamin család Bioextra
C+ vitamin család Bioextra

D-vitamin szükséglet a mindennapokban

Másik nagyon fontos, az immunrendszer működését bizonyítottan serkentő vitamin a D-vitamin. Ez jó hír, hiszen a D-vitamint másnéven napfény vitaminnak is hívják, ugyanis bőrünkben napsugárzás hatására termelődik. 

A D-vitamin zsírban oldódó vitamin, mely nélkülözhetetlen az egészséges csontfejlődéshez és az immunrendszer zavartalan működéséhez. Az aktív D-vitamin, vagyis a kolekalciferol, a bőrben elővitaminjából, 7-dehidrokoleszterolból keletkezik több lépésben a napfény UV-B sugarainak hatására. Ezt követően élettanilag aktív formáját a vesében éri el, egy hidroxilációs folyamat következtében. Ez az aktív molekula a szervezet kalcium- és foszfor anyagcseréjében nélkülözhetetlen szerepű. Segíti e nyomelem beépülését a csontokba, azok szerkezetét így erősítve.

Fontos azonban, hogy kellő mértékkel tartózkodjunk a napon, ugyanis a bőr leégése túlzott áldozat a D-vitamin raktárak feltöltése érdekében.

A tűző napon történő, fényvédő krémek nélküli tartózkodás fokozott kockázatot jelent a későbbi bőrrák kialakulásának szempontjából, így mindig használjunk naptejet arcunkon és testünkön, valamint kerüljük a 10-15 óra közötti hosszan tartó napon tartózkodást, viseljünk lenge, jól szellőző ruházatot, óvjuk magunkat szalmakalappal. 

Vitaminpótlás Bioextra

Már 15-20 perc is elegendő, hogy a fedetlen végtagokat és arcot érő nyári napsugárzás hatására bőrünkben kb. 1500-3000 NE D-vitamin képződjön. Sajnos azonban a kora reggeli és késő délutáni sugarak már nem elég erősek ehhez. 

Sokan úgy gondolják, a szolárium is jó megoldás lehet a D-vitamin képződésének serkentésére, ám ezek a gépek UV-A fénysugarakat bocsátanak ki, ami nem megfelelő a D-vitamin előállításának szempontjából.

Mire jó a cink?

Érdemes szem előtt tartani a nyáron fokozott, sokszor túlzó mértékben használt légkondícionáló berendezéseket is. Sajnos ezek a hideg levegő direkt hatása miatt, valamint a gépekben megtelepedő baktériumok is veszélyforrást jelentenek. Így akár nyáron is könnyen alakulhat ki megfázás, vagy más kellemetlen tünetekkel járó felsőlégúti betegség.

Stresszes bőr jelei, tünetei

A cink szintén hozzájárul az immunrendszer normál működéséhez az immunsejtek aktiválása révén, amellett, hogy antioxidáns és gyulladáscsökkentő hatással is bír, valamint számos enzimatikus folyamat nélkülözhetetlen eleme. 

Már mérsékelt fokú cinkhiány is komoly zavarokat okoz az immunrendszer működésében. A cinkhiány okozta alacsony immunfunkciók következtében nagyobb eséllyel alakulhat ki tüdőgyulladás. 

Továbbá a cink betegségmegelőző szerepéhez hozzájárul a nyálkahártyák épségét fenntartó tulajdonsága is. A sérült nyálkahártyán ugyanis sokkal könnyebben jutnak szervezetünkbe a különféle kórokozók.

Vitaminpótlás Bioextra

Konklúzió

Ne hanyagoljuk el immunrendszerünket nyáron sem, hiszen a meleg hónapokban ugyanúgy töretlenül dolgozik, mint a hidegebb hónapokban. Használjuk ki a széles zöldség és gyümölcs választékot, tartózkodjunk sokat a napon (megfelelő fényvédelem mellett!!!) és támogassuk szervezetünket jó minőségű étrend-kiegészítő termékekkel.