Tavaszi fáradtság? 5 tipp, hogy hamar legyőzhesd!

Írta: bioextra |
Tavaszi fáradtság?

A tavasz beköszöntével éled a természet, örülünk a korai napsugaraknak, a rügyező fáknak, a finom szellőnek, és a vastag téli ruházat vékonyabbra cserélésének. Újra életre kelnek a kopár tájak, minden élénkebbnek, színesebbnek, vidámabbnak tűnik. De mi a helyzet, ha a tavaszi zsongásban mégis fáradtnak, motiválatlannak érezzük magunkat? Ha nyúzottan ébredünk, és a hétköznapi tevékenységek elvégzése is túl sok energiát igényel tőlünk? Biztosan sokaknak nem ismeretlen a tavaszi fáradtság állapota. De vajon miért alakul ki és mit tehetünk ellene?

MI OKOZZA A TAVASZI FÁRADTSÁGOT?

A tavaszi fáradtság hátterében több különböző ok is állhat.

TÉLI IDŐSZAK, INGERSZEGÉNY KÖRNYEZET, VITAMINHIÁNY

A hosszú téli hónapok során átvészelt hideg, sötét, csapadékos és ingerszegény napok, a mozgáshiányos életmód, a helytelen, vitaminszegény táplálkozás, változékony időjárás mind hozzájárulhatnak ahhoz, hogy ingerültebbek, türelmetlenebbek, fáradékonyabbak legyünk.

A nappalok és éjszakák hosszának változása különösképp járul hozzá ehhez a jelenséghez.

HORMONÁLIS VÁLTOZÁSOK

Hormonális okokra is visszavezethető a tavaszi fáradtság háttere. A melatonin és a szerotonin évszaki ingadozása ugyanis felelőssé tehető a túlzott fejfájás, az alvászavarok és a rossz hangulat miatt. A melatonin nevű hormon játszik szerepet az alvás-ébrenlét ciklus napi szabályozásában. Mennyiség fokozódik a sötét órákban, s csökken világosban. A téli hosszú hónapok során kétségtelenül több melatonint termel a szervzetünk, hiszen hosszabbak az éjszakák, ám amint egyre több a napsütéses órák száma, ennek mennyisége csökken a szervezetünkben. Ez az átmeneti időszak okozhat alvási nehézségeket, akár az elalvás, akár az alvás minőségének tekintetében.

vashiány

KEVÉS BOLDOGSÁGHORMON

A szerotonin az úgynevezett boldogsághormon, mely felelős a jó kedélyállapotért. Mennyisége a környezeti fény hatására fokozódik. Télen kevesebb szerotonin képződik szervezetünkben, ezért letargikusak, demotiváltak lehetünk, és a szezonális, téli depresszió is gyakran fordul elő az arra hajlamos egyéneknél.

C vitamin

A jó idő beköszöntével csak lassan áll helyre a hormonális egyensúly, ezért nem csoda, hogy az első napsugarak megjelenése még nem elegendőek a kicsattanó hangulathoz. Fokozatosan tud csak újra nagyobb mennyiségű szerotonin termelődni a szervezetünkben, s ezáltal a hangulatingadozások is egyre inkább csökkenni fognak.

MILYEN PRAKTIKÁKKAL ELŐZHETJÜK MEG A TAVASZI FÁRADTSÁGOT?

  1. Sport

A téli hónapok során jellemzően kevesebbet mozgunk, jobban szeretünk egy forró teával bekuckózva könyvet olvasni vagy a kedvenc filmünket nézni, mint futócipőt húzni. Pedig milyen jól tennénk, ha télen is kellő figyelmet fordítanánk a testmozgásra! Ugyanis a mozgásszegény életmód szintén hozzájárul a tavaszi fáradtság kialakulásához!

immunrendszer erősítése természetesen, mozgással

Tavasszal pedig, mikor azt érezzük, legszívesebben csak aludnánk délutánonként, egy kis pihenő után mégis érdemes legalább 20 perc könnyű mozgást végezni a szabadban, a vérkeringésünk felpezsdítése érdekében. Ha elsőre nehéz is elhinni, utána mégis sokkal jobban fogjuk magunkat érezni a bőrünkben! Egy séta a közeli parkban kiváló választás lehet, de a jóga, a biciklizés vagy egy csoportos edzés is remek választásnak bizonyul. A lényeg, hogy olyan mozgásformát válasszunk, ami nemcsak testileg, hanem lelkileg is feltölt, és örömünket leljük benne. A mozgás pozitívan befolyásolja az immunrendszer működését is, így felkészültebbek lehetünk a fertőző megbetegedésekkel szemben is.

2. Emberi kapcsolatok

Ha már az örömteli sporttevékenységekről esett szó, fontos kiemelni az egyéb rekreációs foglalkozások szerepét is a jó hangulat fenntartásában, a rossz közérzet, a fásultság, a motiválatlanság elkerülésében.

C vitamin

Ápoljuk emberi kapcsolatainkat, járjunk társaságba, vegyünk részt kulturális eseményeken ízlésünk szerint, szabadidőnket töltsük olyan emberekkel, akiket szeretünk és akik derűt hoznak életünkbe. Kutatások bizonyítják, hogy a hosszú élet egyik kulcsfontosságú eleme a szoros emberi kapcsolatok megléte.

3. Táplálkozás

Fontos odafigyelnünk a megfelelő táplálkozásra is a jó idő beköszöntével. Télen a megfogyatkozott friss zöldség- és gyümölcskínálat következtében vitaminraktáraink sincsenek kellő képen feltöltve. Immunrendszerünk működése fokozható a vitamindús élelmiszerek, ásványi anyagokat, nyomelemeket gazdagon tartalmazó táplálékok fogyasztásával. A magas antioxidáns tartalmú sötétzöld leveles zöldségek vagy a piros bogyós gyümölcsök szintén elengedhetetlen részét képezik a vegyes és egészséges étrendnek.

C vitamin

A tejtermékek jelentős kalcium forrásnak számítanak, valamint a bélrendszer egészségére is kedvezően hatnak. A tojás gazdag D-vitaminban és esszenciális zsírokban, csakúgy, mint az olajos magvak. A hüvelyesek kiváló növényi fehérjeforrást nyújtanak szervezetünknek. Fontos, hogy az energiahiányt ne kávéval próbáljuk meg kompenzálni, hiszen attól hosszútávon csak még inkább letargikussá válunk, továbbá a szervezetre vízürítést fokozó hatással bír, dehidratálja testünket. Holott éppen a fokozott folyadékbevitel, elsősorban a víz, segíti szervezetünk frissen tartását, a különböző élettani funkciók megfelelő ellátását. Törekedjünk a napi 2-2,5 liter folyadék fogyasztására.

Bár az étrend-kiegészítők nem helyettesíthetik a változatos és egészséges táplálkozást és életmódot, ennek ellenére ebben az időszakban is indokolt, hogy támogassuk a szervezetünk egészségmegőrzését, a megfelelő vitaminszint jelenlétét.

C vitamin
Bioextra C+D Forte étrend-kiegészítő retard kapszula

Ebben az időszakban nagyon sokan szenvednek D-vitamin hiányban, ami számtalan problémát okozhat, pótlásának ezért még inkább helye és ideje lehet, mint a kora őszi időszakban. Olívaolajban oldott állapotban, vagy akár C-vitaminnal kombinálva hatékony kombinációt jelent.

4. Alvás

Az éjszakai pihentető alvás szintén nélkülözhetetlen a tavaszi fáradtság elleni küzdelemben. Figyeljünk arra, hogy megfelelő időben, ne túl későn feküdjünk le, nyugodt, pihenésre alkalmas környezetben tegyük ezt, s a másnapi teendők sorát igyekezzünk kizárni gondolatainkból. A kellemesen hűvös, sötét szoba a legmegfelelőbb a nyugodt alváshoz.

C vitamin

Viseljünk laza, jól szellőző ruházatot. A párnára cseppentett 1-2 csepp levendulaolajjal segíthetjük idegrendszerünk nyugalmát. Egy forró fürdő, szintén illóolajokkal gazdagítva tovább növelheti belső békénk elérését az éjszakai órák előtt. Az ágyban telefonunkkal már ne töltsünk időt, inkább egy kellemes regényt olvassunk.

5. Napfény

Igyekezzünk minél több időt tölteni a szabadban, a napsütésben! Kedélyállapotunkra is pozitív hatással lesznek az ébredező napsugarak, továbbá a napfény nélkülözhetetlen az emberi szervezetben történő D3-vitamin termeléshez. Próbáljunk minél több időt fedetlen testfelülettel (természetesen amennyiben a kinti hőmérséklet engedi!) a szabadban tölteni. Ne feledjük azonban, hogy a kora tavaszi napsütés is okozhat leégést, ezért használjunk fényvédő krémet.

Tavaszi Fáradtság napfény

Reméljük, fenti tippjeinkkel hatékonyan átvészelhetővé válik a tavaszi időszakra történő átállás. Ne legyünk azonban türelmetlenek saját magunkkal szemben, hiszen ahogy a természetnek, az emberi szervezetnek is időre van szüksége a megújuláshoz. Az étrend-kiegészítő vitaminok jó választásnak bizonyulhatnak, ha még jobban szeretnénk támogatni ezt a folyamatot.