Nők és a vaspótlás

Írta: bioextra |

Miért fontos a nőknek kiemelten figyelniük a vaspótlásra?

Az emberi és az állati szervezetekben a legnagyobb mennyiségben előforduló mikroelem a vas, a felnőtt emberi testben 4-5 g vas raktározódik.  Ennek ellenére a vashiányos vérszegénység jelenleg a világ egyik leggyakoribb betegsége.

A vas legfőbb szerepe a vörösvértest és a hemoglobin képzése, így az oxigén szállítása a vérben a szövetek, sejtek számára, de hozzájárul az immunrendszer normál működéséhez és a megfelelő kognitív funkciókhoz is nélkülözhetetlen. A gyermekkorban az idegrendszer fejlődésében szintén elengedhetetlen fontosságú szerepet játszik.

vas

Vashiány tünetei

A vashiány tünetei kezdetben ártalmatlan hétköznapi állapotoknak tűnnek, amiket gyakran tapasztalunk a mindennapok során.

Rohanó életvitelünkben sokszor eszünkbe sem jut, hogy a fáradékonyság, a terhelhetőség és a koncentráció csökkenése nem a túlhajszoltság és a fokozódó mennyiségű napi feladatok következménye, hanem valóban orvosolandó probléma, nevezetesen vashiány áll a hátterében.

A fáradékonyság, levertség, gyakori szédülések mellett a haj és a körmök töredezettsége is gyakori tünet. A vashiányos betegek bőre sápadt, fakó, száraz, ez fontos árulkodó jel lehet! A nyelv gyulladása vagy afták megjelenése, nyugtalan láb szindróma vagy a különösen szokatlan dolgok megkívánása – pl. jég, homok, keményítő szintén vashiányra utaló tünetek.  Ha az említettekhez alvászavar, szívdobogás érzet, gyakori fejfájás, a fizikai és a szellemi aktivitás csökkenése társul, érdemes vérvizsgálatot igényelni az esetleges vashiány diagnosztizálásának céljából.

A férfiak vasszükséglete napi 1 mg, a nőké viszont ennek majdnem duplája, napi 1,5-2 mg, terhesség esetén viszont a női szervezetnek napi 3 mg vasra is szüksége van! Mivel a táplálékkal bevitt vas felszívódása sajnos sokszor elégtelen, s csupán a bevitt mennyiség kb. 10%-a szívódik fel, így férfiaknak a napi ajánlott beviteli mennyiség 10 mg, nőknek 15-20 mg naponta.

vas

Miért olyan fontos nőként a vaspótlás?

A vashiányos betegek kb. 80%-a nő. Ennek hátterében több ok is áll. Vashiány elsősorban vérvesztés vagy felszívódási zavar következtében alakul ki, s így könnyen magyarázható, miért a hölgyek számára jelent fokozottabb veszélyt a vasraktárak kiürülése.

A nők fokozottabb vas igénye a havi menzesszel magyarázható.

Egy átlagos nő 5-80 ml vért veszít a menstruációval, ami megfelel kb. 2,5 – 40 mg vasnak. Azoknak a hölgyeknek, akiknek erősebb vérzéssel jár a havi ciklusa, mindenképp érdemes fokozott figyelmet fordítania a napi vaspótlásra, ugyanis az ő esetükben nem ritka az akár 200 ml-nyi vérvesztés egy ciklus alatt. Ennek következtében kiürülhetnek a vasraktárak és tartósan alacsony szintet érhet el a vér vaskoncentrációja, ami következtében kialakulhat a vashiányos vérszegénység.

A vérvesztésen kívül azonban a terhesség és a szoptatás időszaka alatt is növekszik a test napi vasszükséglete. Ennek hátterében a vértérfogat növekedése és a vérben oldott tápanyagok felhígulása áll. Vashiányt leginkább az első trimeszter végén tapasztalnak a kismamák, és megfelelő táplálkozás mellett pár hét alatt rendeződik az egyensúly. A fejlődő magzat egészsége szempontjából azonban fontos figyelni a vas megfelelő vérszintjére.

vas

A nők sokkal gyakrabban diétáznak, vagy követnek bizonyos tápanyagforrásokat mellőző étrendet, mint a férfiak. A csökkent tápanyagbevitel, a kalória megvonás hozzájárulhat a vashiány kialakulásához. Ezen túl a vegetáriánus vagy vegán étrendet követők számára pedig azért jelent veszélyt a vashiány, mert a vas elsődleges természetes forrása a vörös húsok, a belsőségek (pl. a máj) és a tojás. Ezek az élelmiszerek könnyedén hasznosítható, hem-vasat tartalmaznak.

Habár a cékla, a sóska és a spenót, a szezámmag, lenmag, a mák, a mogyoró, a hüvelyesek (lencse, bab, csicseriborsó, borsó) és a tökmag is tartalmaz vasat, a növényi eredetű táplálékokból gyengébben hasznosul ez a fontos nyomelem, ugyanis ezekben nem-hem vas formájában található meg a vas. Az étrendi megszorításokból eredő vashiáy nemcsak a húsfélék kerülése során jelentkezhet, hanem akár fogyókúrázás során is. Azaz a minőségi tápanyaghiány mellett a mennyiségi tápanyagdeficit is rizikót jelenthet.

Szerencsére a hőkezelés, így sem a főzés, sem a hosszú ideig tartó sütés nem csökkenti az élelmiszerek vastartalmát.

Az életmódváltás, diétázás gyakran egészül ki új sporttevékenységek űzésével, a fokozott testi igénybevétel, a fizikai munka vagy a rendszeres, megterhelő sporttevékenységek szintén fokozzák a vasraktárak kiürülését, ebben az esetben is különösen érdemes a vas pótlására figyelni, olyan élelmiszereket fogyasztani, melyek bővelkednek ebben a mikrotépanyagban.

vas

A vashiány szövődményei

A vashiány elsősorban vashiányos vérszegénységet eredményez.

A vérszegénység (anaemia) a vörösvértestek számának csökkenésével járó kórkép.

Ennek hátterében az áll, hogy ha a szervezetünkben nem áll rendelkezésre megfelelő mennyiségű vas, vérképzési zavarok alakulnak ki, csökken a szövetek oxigénellátását biztosító vörösvértestek száma. A vashiány várandósoknál koraszülést is eredményezhet.

Vaspótlás

A vashiány szájon át szedett vaskészítményekkel kezelhető. Egy kúra a vasraktárak feltöltéséig tart, mely akár fél év is lehet, így nem szabad türelmetlenül várni a hirtelen hatást! A vas felszívódását a C-vitamin segíti, így érdemes azzal is kiegészíteni a tápanyag-pótlást. A magnézium, a kalcium, néhány antibiotikum, savlekötők, a pajzsmirigy betegségekben alkalmazott gyógyszerek, de a magas rosttartalmú gabonák, a tea, a kávé és a tej gátolja a vas felszívódását.

Ezeket a gyógyszereket, élelmiszereket 2 órával a vaspótló készítmény bevétele előtt vagy után fogyasszuk. Ezért a vaskészítményeket érdemes éhgyomorra fogyasztani, érzékeny gyomrúak étkezés közben is fogyaszthatják. Az éhgyomorra történő bevétel nem csak a felszívódás hatékonyságát növeli, de a fémes mellékíz elkerülésében is segít. Ezeket az iránymutatásokat mindenképp érdemes szem előtt tartani a vastartalmú készítmények fogyasztása esetén, ugyanis nemcsak arról van szó, hogy az antibiotikumok gátolják a vas felszívódását, ez fordítva is igaz, így a várt baktériumellenes gyógyhatás elmarad!

A vastartalmú készítmények szedése során felléphet székrekedés, vagy akár hasmenés is, a széklet feketés elszíneződése (ettől nem szabad megijedni, nem jelent kóros elváltozást!), fémes szájíz, gyomorfájdalom és hányinger. A székrekedés elkerülése érdekében érdemes a bőséges folyadékfogyasztásra ügyelni és aszalt gyümölcsökkel, lekvárokkal kiegészíteni az étrendet. Amennyiben a páciens rosszul tolerálja a szájon át szedhető készítményeket, intravénás vaspótlással is kezelhető a kórkép.

A vashiány, s az ennek következtében kialakuló betegségek elkerülésének érdekében érdemes figyelmet szánni a megelőzésre.

A kiegyensúlyozott, vegyes étrend, valamint az étrend-kiegészítő termékek nagy segítségünkre lehetnek ebben.

A vas megfelelő felszívódása érdekében javasolt szerves vasat tartalmazó készítményt választani a gyógyszertárak polcairól, például vas-fumarát vagy vas-biszglicinát tartalmú termékeket, de a vas-szulfát is jó felszívódást mutat. A szerves formák sokkal jobb biohasznosulást mutatnak, mint a nem szerves sók (ilyen például a vas-oxid).

A vas-fumarát különösen jó választás, kísérletek bizonyítják a bélből történő jó felszívódási képességét, s így megfelelő hasznosulását a szervezetben. A kapszuláktól a filmtablettákon át a rágótablettákig különféle formák érhetők el a piacon. A nyelési nehézségekkel küzdőknek, és elsősorban csecsemőknek, gyerekeknek a csepp és a szirup kiszerelésű készítmények is elérhetők.

vas

A vérképzésre ható más vitaminok

A vérképzéshez a vas mellett más mikrotápanyagokra is szüksége van a szervezetnek. A B12-vitamin és a folsav szintén nélkülözhetetlen a csontvelőben zajló vérképzéshez. Ezek hiánya szintén okozhat vérszegénységet, ugyanis nem megfelelő B12-vitamin vagy folsav ellátottság esetén károsodik a vörösvértest képzés.

Emellett a cink, a réz és a B6-vitamin is rendelkezik a vérképzéshez szükséges tulajdonságokkal. A réz a hemoglobin képzésében szerepet játszó enzimek alkotórésze.  Ezért javasolt olyan vaspótló készítményt választani, amely tartalmazza ezeket a vitaminokat is.

Ferrovit

BIOEXTRA FERROVIT – VASKÉSZÍTMÉNY A MEGFELELŐ VÉRKÉPZÉSÉÉRT

A Bioextra Ferrovit kemény zselatin étrend-kiegészítő kapszula megfelelő választás a vasraktárak feltöltésére. A készítmény nem csak a napi ajánlott vas mennyiség 100%-át fedezi, hanem ezen kívül a réz, a cink, a folsav és a B6, valamint a B12-vitaminok ajánlott napi mennyiségét is tartalmazza. Ez a kombináció segít megelőzni a fáradtság és kifáradás érzetet és kedvezően hat a vérképzésre. Ajánljuk mellé a Bioextra C-vitamin 500mg retard étrend-kiegészítő filmtabletta  C-vitamin készítményünket is!